Lär dem inte ungarna någonting?!

Jag har i flera dagar råkat ut för detta och det gör mig lika irriterad var gång. När jag varit ute med hunden så har några/någon unge kommit RUSANDE och ropar "Kan jag klappa?!" -Eh, nejtack, helst inte, svarar jag som alltid. Orsaken är inte att jag har en farlig hund (hon har inte visat några aggressiva tendenser) eller att jag ogillar barn som vill klappa djur. Orsaken är att vår hund är harig och rädd redan som den är, hon vet inte hur hon ska agera i vissa tillfällen och jag väljer att sätta det säkra framför det osäkra! OM Tammy skulle ta ett nafsande eller ge skall o skrämma en unge från vettet så är det faktiskt jag som ansvaret landar på. Det blir jag som blir ansvarig. Alltså väljer jag att inte låta massa främmande ungar komma o klema på/med henne. Dessutom har ju inte barn distans eller respekt för fem öre, iaf inte de ungar jag mött. Stojiga och som sagt FLYGER på hunden, som i sin tur blir helt förvirrad och rädd.

Sedan kan jag inte låta bli o undra vad föräldrarna till dessa ungar lär dem egentligen? Jag fick inpiskat i mig som liten att aldrig, aldrig gå fram till främmande hund, än mindre vara burdus och skrika o ha mig. Men idag verkar ungarna se varenda hund som någon gosig leksak som man kan hantera lite hur som helst. I förgår fick jag en snipig blick av nån människa härute...jag satt o pluggade latinska glosor i solskenet´och hade bundit Tammy bredvid. Ut ur en port kommer denna kvinna med sin kanske 3 åriga son. Pojken ropar högt "OVVE!!" o springer fram mot oss, Tammy som blir rädd backar o gör ett fnysande. Jag sa skarpt "TYST" åt henne och sedan bad kvinnan vänligt att inte släppa fram pojken. Jag förklarade även att hunden var rädd och osäker av sig. Detta var antagligen väldigt stötande eftersom hon fick jordens snipigaste uttryck , ungefär som om jag snott godis från ungen eller nåt. Att folk inte kan fatta att en hund är en individ som behöver respekt och hänsyn också! Ska det vara så jävla svårt? Tänk om jag RUSAT fram till ett litet barn som tultar fram på vägen och ROPAT "åååh, va söööt" o sedan SLÄNGT mig över ungen...tagit upp den o kladdat med den? Undra va föräldrarna sagt då?´ Tror knappast handlingen fallit i god jord....men hundar ,,...näää dem kan man lattja lite med som man själv känner för?....Idioter..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback