Apropå hundkursen

Nämnde ju att tränarna gett rätt i att bestraffa hunden genom att fysiskt ta tag i den osv. Nu när man sitter och läser runt på internet är det inte undra på att så många människor/barn/andra hundar blir attackerade och bitna. Folk verkar ju närmast tro att en hund består av gips..eller glas kanske? Alla bara "nääää, jag låtsas som ingenting när lille Fido får utbrott på andra hundar" eller "näää, jag låter lilla Fiffi stå och stormskälla hela dagen" eller "näää, jag tycker man ska vända och gå andra hållet om man möter något som ens hund ogillar" ....och så frågar sig folk varför hundarna blir som blir.....? Snart sätter väl extremisterna igång och upprättar någon slags "socialtjänst" för alla hundar också.
Rule number one;
ÄGAREN är flockledaren. Det vill säga hunden ska underkasta sig flockledaren och ni som vill mena att det är bullshit kan ju läsa på om vargen som är hundens ursprung. I vargens flock finns alfahane och alfahona = flockledaren/arna. Dessa LYDER flocken, "reglerna" sätter flockledaren/arna. Men eftersom våra hundar saknar naturliga alfahannar och alfahonor så blir VI dessa. Alltså är det VI som sätter reglerna och visst, anser man att det är acceptabelt att en hund gormar och gapar på allt den ser så visst..men kom för fan inte klaga sedan om det uppstår en olycka! Jag kan inte för mitt liv begripa hur man kan tycka att acceptabelt att djuret sätter reglerna för maten, promenaden, etc etc. Individ javisst, men vi bestämmer. De flesta skulle väl inte låta sina barn bestämma middagen eller att barnen ska få vara otrevliga mot främlingar?

Men så fort det kommer till att hårt och disciplinerat sätta förhållningsregler gällande hundar så blir folk helt tossiga och ska hålla på jamsa med. Tänk ifall dagispersona eller föräldrar tillät att ungarna slogs? Eller att de åt mat, som de inte fått tilldelat sig, hemma ur skafferiet? Jag har då extremt svårt att tro att sådant beteende hade tolererats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback