Håll käft o var söt

Jag skulle egentligen inte alls blogga, eftersom jag skriver på min rapport. Men så letar jag på nätet efter mer info och snubblar såklart in på massa (läs roligare) läsning. Jag hittar Hannah Fridéns krönika. Har tyvärr ingen länk just nu. Hon skriver iaf om att tafsandet på krogen måste upphöra. Alltså att män tar sig friheter och att kvinnor accepterar det. Eller iaf inte protesterar av olika skäl. Det som upprör mig är inte krönikan utan kommentarerna efteråt; någon uttryckte sig att han/hon aldrig skulle vilja röra "talibanfeministen" Hannah. Och liknande angrepp följde senare. Jag orkade inte läsa skiten utan tänkte mest avreagera mig här. -Varför kan aldrig en tjej klaga på såna här saker utan att ettikeras som "talibanfeminist" "bitterfitta" "torrfitta" och allt möjligt kränkande? Så fort man som tjej ifrågasätter ett sånt här ämne så verkar det vara fritt fram att döma henne som manshatande frigid idiot(?!)  Någon menade att "javisst men då ska kvinnor också hålla händerna i styr" Eh, var nånstans skulle Hannah mena att tafs FRÅN kvinnor skulle vara okej då?

Jag känner igen det här från hopplösa nätdiskussioner, så fort någon påpekar beteenden, kommentarer, etc från MÄN så kommer någon genast och gastar "jamen KVINNOR då? täääänk när en full kvinna nyper en kille i baken!!, va? ,va? då säger ni inget va?" Alltså...seriöst..varifrån kommer detta`?  Var och när har man kritiserat manligt tafsande men i samma anda tyckt det varit okej när _kvinnor_ gör det? Bara för att man berör ena halva av något, betyder det inte att andra är okej. Måste allt skrivas ut? Har folk ingen som helst slutledningsförmåga?

Och nu har vi gått in i 2009 och det är fortfarande okej att stämpla tjejer som vågar ifrågasätta saker som "bitterfittor".
Fortfarande tycks tjejer förväntas vara söta och hålla käften. Fruktansvärt tröttsamt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback