Dålig ursäkt?

Jag stör mig grymt på människor som _vet_ att deras medmänniskor far illa men ändå står helt passiva o bara låter det ske. Många kanske ser det som oskyldigt men för mig är det lika grisigt som att vara den som utför det hemska. Nyss läste jag om detta elände i Österrike och hittar då denna man. Han påstår alltså att han visste om våldtäkterna hon utsattes för, men inte "vågade" anmäla. Så kasst. Så förbannat jävla kasst o bara står där som ett fån o låta en annan människa fara så fruktansvärt illa. Anonymt tips, finns inte den möjligheten i Österrike eller? Såklart kan man vara rädd för repressalier o obehagliga följder för sig själv....men att  inte göra ett skvatt tycker jag är oförsvarbart.

Det här med att inte "våga" verkar vara skrämmande utbrett, ta t.e.x Marc Dutroux i Belgien som kidnappad barn, kedjade dem som fångar i källaren och sen våldförde sig på dem. Hans fru var helt insatt i sin karls sjuka brott men sket högaktningsfullt i att rapportera till polis. Två barn svalt ihjäl i hans källare då han själv satt inne för något mindre brott. Frun "vågade" inte gå ned med mat, påstod hon. Hade jag varit henne hade jag hellre knipt käft än att yppa något så korkat. Nu var historien Dutroux extrem, men det finns överallt..detta med att bara se på när folk far illa.
För ett tag sen såg jag ett klipp på nätet med två tjejer som hjälper o lär ut självförsvar åt tjejer. Intiativet från deras sida berodde på egna hemska erfarenheter. En av  tjejerna  berättade att när hon, i tidiga tonåren, varit på stan med en vän o tagit tunnelbanan hem så hade ett gäng killar kommit fram och börjat snacka. Ganska fort utvecklades samtalet till hotfullt o aggressivt. När en kille blottade sitt kön rätt framför ögonen på tjejen började hon verkligen må dåligt. Strax efter det så försöker samtliga killar få ut henne på perrongen samtidigt som de försöker få av henne kläderna! Vad som gör denna historia så vidrig är att tunnelbanevagnen var proppad med folk o alla bara sitter där i sin egna tankar. Ingen säger eller gör något. Inget "Nu får det faan vara nog, släpp henne!!" utan de bara ser på när hon nästan blir våldtagen. Tillslut lyckas tjejen, som kämpar som ett djur att ta sig ur deras grepp, att få in en spark på en av killarnas haka. Detta gör att  hon kommer loss o kan ta sig därifrån.

VARFÖR gjorde ingen nåt? Vad har hänt med folk när sånt, utan protester, bara får passera? Det är tamigfan masspsykos bland mänskligheten. Iaf är det så det känns!! :(

Kommentarer
Postat av: Anette aka Netza

Jag har läst att det är nåt psykologiskt över det där.. att när man är i en grupp så förväntar sig typ alla att nån annan ska ingripa, och när då alla tänker så blir det ju att _ingen_ ingriper...

Postat av: Annika

Mkt möjligt. Men jag tycker ändå beteendet är ganska rubbat. som sagt, man behöver inte leka Rambo men man kan göra _något_

2008-05-04 @ 16:41:38
URL: http://www.channy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback