Its all about being BIG!

Är till hälften färdig för att åka upp till farmor, men har lite saker att uträtta först. Internetbanken osv. Sitter o spanar runt på olika bloggar på nätet, -som vanligt. Samt läser nyheter, kollar mail m.m. Slås av en tanke, eller rättare sagt den har funnits hos mig ett bra tag.

Blogg. När bloggandet blev poppis var det som en storm drog in över Sverige. Helt plötsligt skulle ALLA ha en blogg. O ja, jag har ju själv en. Men grejen är att jag "bloggade" låångt innan det, förvisso på fjortis-sajten Lunarstorm och då hette det "dagbok". Kort o gott är ju en blogg en -dagbok-. Iaf på det sättet att man skriver om sitt liv -i regel iaf. För mig funkade bloggen, sorry, "dagboken" som en slags ventil..ett sätt att uttrycka åsikter, berätta vad man gjort, vad man skulle göra, när man var arg, när man var glad. Ja, allt helt enkelt.
Samma sak är det med min blogg nu. Okej, otroligt privata saker skulle jag inte skriva här, dem behåller jag för mig själv. Men det mesta..ja..why not?

Iaf så drog Sveriges bloggning fart, jävlar vad vi bloggade. Linda Skugge drev en blogg som drog oerhört massa läsare. Sen lade hon ned sin blogg pga bland annat idioter. För bland allt gott som faktiskt en blogg medför, så kom också i kölvattnet en massa nötter. Genom kommentarsmöjligheterna kunde folk kränka, skrika, håna och gapa allt vad dem orkade utan konsekvenser.
Nåja, ett nytt fenomen blommade upp , modebloggarna! Det började med t.e.x Englas Showroom, Ebba von Sydow, etc. Det här är iaf vuxna kvinnor som jobbar, har en stadig plattform av stå på.
Sedan får vi inte glömma de provokativa bloggarna, Alex Schulman! Hur många retade inte han upp genom sitt rättframma blogginlägg? -otaliga! Genom bloggen på Aftonbladet drog han massvis med läsare. Hans fru började blogga på Stureplans hemsida och vips hade en ny sorts blogg kommit.. -Katrin Schulman. Vass, rakt på sak, skräder inte orden och skriver högljutt om sitt motstånd till barn. -succén var given. Folk hatälskade paret Schulman och gör ännu.

Så föddes dock en ny sorts blogg igen. Dem jag vill kalla "ung bloggarna" Nämligen Blondinbella, Kissie, Kenza med flera. Tjejer på ca 17-18 år som beskriver vad dem käkar till frukost, presenterar "dagens outfit" och njuter av en glass i "Kungsan" eller drar i sig en latte på någon av Sthlms caféer.
Vad vill jag då säga med all denna text? Jo, det har blivit någon slags mani bland bloggarna, alla vill vara i centrum, allas åsikter ska ventileras, man ska vara så dödens jävla intressant. Funkar inte vanlig taktik? Nehä, då kör vi med PR-trick. Kissies blogg drog läsare då hon berättade om sitt fjortis-bråk med en kompis. -voila-mera läsare. Och såhär håller det på. Nyss kollade jag denna "Kissie" bloggen. Hon skriver idag glatt att hon ligger på 3 plats bland Sveriges största bloggar.

Ja det var ju roligt. Och sen då? Ni får förlåta men jag ser inte bloggar som något jobb, karriär, eller nåt sånt. Jag vill mena att det finns en dag som kommer då dem inte håller längre. Då imagen som bloggen gett dig, faller samman. Men ändå fortsätter dessa tjejer, de vill bli STORA, dem vill ligga HÖGST UPP på blogglistorna. Det kan låta cyniskt, elakt och arrogant...men jag ser inte vitsen. Bloggen har blivit som en slags sport, det handlar hela tiden om att bräcka sina "konkurrenter" om att vara snyggare, smartare och fyndigare. Precis som allt annat, i stort sett, i livet har bloggarna blivt ett tävlingsfenomen.

Hörde en väldigt smart grej igår på radion, de diskuterade Blondinbella. Hon har två företag med sin pappa som vd, själv är hon inte ens arton. Hon är ett barn. Ett barn som åkt in i en vuxencircus. De frågade sig på radion vad som händer den dagen Bella blir vuxen på riktigt? Bella är känd ja, hon har pengar ja...men hon har byggt allt på den bild hon målat upp i bloggen.
-Exakt-
Klarar alla STORA bloggare av att leva upp till den där blogg-bilden dem givit Sverige? Och för hur länge?
Men vi bryr sig egentligen? Så länge de ligger på först, andra eller tredje plats på blogglistorna så är ju allt kalas.
Trots allt handlar ju allt om att vara STOR.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback