Jag blir så trött på er!

Jag har väldigt länge gillat Linda Skugge och hennes texter. Oftast har jag känt igen mig i dem osv. Men en av de senaste får mig bara att bli irriterad. Det handlar om barn. Jag vet inte hur jag ska skriva för att mitt budskap ska gå fram. Jag vill nämligen inte påstå att jag är "barnhatare". Tycker tanken på barn kan vara mysig o väldigt tilltalande. Eller ja, tanken på att skapa en familj. Men! Det finns ett par "men" i detta. Enligt Linda ska man tydligen glatt hoppa i bingen vid 20 o hoppas att det tar sig. Enligt henne så finns det ingen vits i att vänta. Hennes argument är bland annat att det "inte blir lättare" med åren, dvs förmågan att producera barn minskas ju äldre man blir. Jamen jaha? Det har har jag vetat sen jag var i tonåren. Men det handlar inte om okunskap om biologiska klockan o blaha-blaha. Det handlar väl också lite om vilja? Ska jag producera fram ett barn vid 20 för att, vem vet, jag KANSKE inte kan få barn senare? Jag ska skaffa en unge som jag kanske inte kan garantera att ta hand om, både ekonomiskt och praktiskt på övriga plan, bara för att mina chanser till graviditet minskar med åren?! Är det vad Skugge menar? Och alla bara "jamen vi är ju Sverige, klart du kommer klara er"...ehh..näe, jag vill inte leva på bidrag o skit hela livet. Jag mår dåligt redan nu över min sits. Jag vill ha en stadig sits, jobb o inkomst. gärna utbildning. vad i helvete är så fel med det?!
Jag blir så förbannad.

Sedan pladdras det om alla dessa par som går barnlösa eller befinner sig i hopplösa sitsar där dem prövar allt för att få en baby. Jaha? Så jag ska skaffa barn för att det finns ANDRA som INTE kan få barn?! Vad hjälper det dem om jag kan bli gravid o föder ett barn? Jag förstår faktiskt inte. Såklart är det djupt tragiskt att människor som verkligen älskar barn o vill ha barn inte klarar av att få det. Men hur exakt hjälper det dem om jag sätter igång o avlar fram ungar i unga år? Skugge säger att alla kan bli det där paret som förgäves försöker bli gravida. Ja, såklart. Men alla kan drabbas av cancer också. Ska man gå runt o tänka sådär så går det ju inte att leva anser jag. Om jag tror mig kunna bli "lätt" gravid trots åren går? Såklart inte, jag har vissa dagar så jag tänker "tänk!, så hemskt om man får ett sjukt barn, eller missfall, eller utomkveds..." men vad ska man göra då? Ska jag strunta i faktumet att jag inte har stadig inkomst, aldrig vet om jag har jobb o hur länge? Det är ytterst märkligt hur Skugge resonerar. Hon har vid flera tillfällen ondgjort sig över mammaledigheten o "latte-morsor" -dvs mammalediga kvinnor som lever på mammapeng o drar barnvagnen i stadsparken o sen fikar. O nu vill hon att riktigt unga människor utan utbildning etc ska skaffa ungar...? I dont get it. I just dont do it.

Jag förstår inte varför jag ska bli gravid då jag inte _vill_?`Bara för att det kan bli svårare _sedan_? Bara för att det finns dem som _kämpar för att bli gravida_  Jag är 23, mamma fick min bror vid 27. Jag tycker _faktiskt_ inte att det är nån panik.....
Nej, jag är lessen gott folk, Skugges argument räcker inte för mig.
Jag är sorry.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback