Snålt, dyrt och inte miljövänligt

Jag upptäckte nätshopen; MrsH för ett tag sedan. De kör med allsköns märken som både finns i Sverige och även utomlands. Ett märke var australienska Becca och deras prisbelönta rouge var jag mycket intresserad av. Valde nyans och sen beställde jag ett. Idag kom det och jag är faktiskt lite irriterad på MrsH. Först av allt hade de packat in den där lilla rouge-dosan något kopiöst; en stor kartong, sen en påse, sen invirad i silkespapper.
Ovanpå allt detta, så låg det skyddspapper i hela den stora kartongen. För ett rouge! Jag som handlar flitigt på internet har alltid fått med prover på andra produkter från företaget, nix, MrsH hade rätt och slätt slängt ned mitt rouge och sen inget mer. Otroligt gnidigt, tyckte jag. Speciellt med tanke på att rouget var svindyrt.

Och även jag själv inte är någon miljönisse, jag sorterar lite slött, försöker ta till vara på saker, inte slänga i naturen, sortera glas och panta flaskor, så blir jag ändå lite störd då företag paketerar så dumt. Eftersom miljön och klimatet tillhör hetaste och viktigaste debatterna numera så kan jag inte låta bli att förundras över dubbelmoralen; först sitter man o deklarerar hur farligt och onödigt det är med nedskräpning, använda för mkt papper och emballage, att sortera och panta. Helt enkelt spara på naturens resurser. Sedan när man beställer varor så kommer det så mkt papper och plast så det inte liknar någonting.

när det gäller företagens syn på förpackningar är också roligt, Lush som jag beställer ifrån då och då är jättebra. De har helt slopat förpackningar på många av sina produkter, istället för flytande tvålar, schampoon, bodybutter osv så kör dem allt i "kakform". Ett företag som verkligen inte verkar bry sig är Libresse, de som tillverkar bindor och trosskydd. Senaste hypen är att bindorna, som redan är förpackade en och en, ska vara "färgglada, ha motiv och bli personliga" (något sånt lät det). Alltså, dessa enstycks förpackade bindor har blivit smyckade med hjärtan, hundar, text, symboler etc. Är inte så vidare insatt i hur deras tillverkning går till, men det låter inte så värst miljötänkande.....snarare fåfängt och smålöjligt.

Nå, nu ska jag pröva mitt nya rouge ett par dagar o sen kommer jag
recensera det. Färgen var faktiskt riktigt fin, dock är jag lite anti att behöva pilla med fingrarna i det. Känns ofräscht......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback