Cut the crap...eller?

En sak har jag länge funderat på. Jag vet att det jag kommer skriva om är oerhört känsligt, men ärligt talat skiter jag i det nu. Det finns katastrofer som sker i världen, t.e.x Estonia, flodvågskatastrofen i Thailand. Det händer så mkt vidrigt i världen,det är terror attacker, naturkatastrofer, barn som utnyttjas och rövas bort, ja, listan kan pågå i evigheter om tragedier. En sak har jag däremot förundrats  över och det är människor som på något vis verkar vältra sig i sorg, de som på nära håll upplevt en katastrof eller varit offer för något hemskt. De verkar närmaste mediakåta, ger ut böcker, sitter i TV-soffor och vräker ut hela sitt privatliv och tragedi åt världen. Det finns två exempel som retat mig de senaste dagarna; Pigge Werkelin och Natascha Kampush.

Pigge Werkelin förlorade sin familj den där ödesdigra morgonen i Khao Lak. Vilken fruktansvärd tragedi, det måste vara en ren mardröm att råka ut för sådant. Men istället verkar Pigge älska att fläka ut sig till media. Han bloggade ett tag om livet efteråt. Han verkade mest förvånade över hur svårt hushållet var att sköta utan sin fru. Han ondgjorde sig över fulla tvättkorgar, ovikt tvätt, massa städning, etc. Sedan att han ägde en camping på Gotland verkade inte riktigt rimma, han kunde sköta den men inte en enkel villa?! Dessutom såg han (skrivet i bloggen) hushållsarbete som en nyttig förberedning för ett kommande förhållande...(!) Alltså....man förlorar hela sin familj o det första man bekymrar sig över är hur pass fort man kan lära sig hushåll så man kan bilda ny familj? Nä, jag tycker inte det låter friskt. Enda som poppar upp i huvudet på mig när jag läste detta var, vad en psykolog sa till mig efter mammas död; "Kvinnor och män sörjer olika, män söker sig ofta fort till nya relationer". Oavsett om det ligger verklig sanning i det påståendet eller inte, så är det sinnessjukt i min mening. Jag pratar av egen erfarenhet här, hur fan kan man börja spana efter någon ny då ens livspartner slitits ifrån en så adrupt?! Och igår såg jag att Werkelin träffat en kvinna och nu väntade de barn. (okej nu är det några år sen katastrofen..men ändå) Om Werkelin ska leva ensam hela livet? Nej. såklart inte! Men varför denna hysteriska media-besatthet? Tror verkligen hans familj hade velat se honom göra så.

Natasha Kampush var flickan i Belgien som satt inspärrad hos en främmande karl i flera år. När hon sist släpptes fri började media cirkusen. Man såg Natascha överallt, tv-soffor, nyhetssändningar, artiklar...överallt. Sitter man inspärrad under vidriga omständigheter i åratal, är då media ens första prioritet då man kommer ut? Jag, jag utgår från mitt eget perspektiv nu, skulle aldrig i livet orka medverka i hundratals talkshows efter ett sånt trauma. Det finns nu en bok ute om hennes liv också.
Jag tycker det är märkliga reaktioner, det är lite ..äckligt. Lite "Aha! jag har varit med om något tragiskt, nu ska jag vältra mig i medias erbjudanden och pengar" Gud så äckligt.
Tycker det är brist på självrespekt genom att göra så, både Werkelin och Kampusch borde tänka på sig själva nu. Läka och försöka hitta livet, istället för att underhålla media med snaskiga historier och såhär-kände-jag-teman.

Kommentarer
Postat av: Jag

Vem är du att klaga på hur någon väljer att sörja och gå vidare?
Vem är du att påstå att deras sätt att ta itu med saken är brist på självrespekt?
Vem säger att man inte sörjer sin förlorade familj fast man går vidare med ett nytt förhållande?
Visst, du har all rätt i världen att tycka till om saken, men jag tycker ditt tyckande här är respektlöst och osmakligt.
"både Werkelin och Kampusch borde tänka på sig själva nu. Läka och försöka hitta livet, istället för att underhålla media med snaskiga historier och såhär-kände-jag-teman."
Ja, du kanske hade valt att hantera saken på annat sätt än dem, men alla är inte som du.
Att prata om det i media, blogga om det och skriva böcker om det är också sätt att bearbeta vad som hänt. Och det är inte något fel på det sättet.
Så nu tycker jag till: ditt sätt att se ner på dessa personer känns osmakligt.

2007-09-23 @ 16:10:30
Postat av: Channy

Ja, och vem är du som har så mkt åsikter men inte törs figurera under ditt namn då? Är det bättre? Om min text är så stötande så sluta läs.Det finns massa skit ute på nätet, men vet du vad? Man måste inte läsa det.

Postat av: Anna Maria =

Här är mitt riktiga namn. Duger det?
Hur ska man kunna veta om en text är stötande innan man har läst den?
Ja, det finns en massa skit ute på nätet, och man behöver inte läsa det. Men man kan och får om man vill.
Och jag läste din blogg och tycker att det är väldigt smaklöst av dig att sätta dig som förmer de personer du skriver om på det sättet du gjorde. Dvs se ner på deras sätt att hantera kriser i deras liv på ett sätt som du inte skulle ha valt. Och att även blanda in vad den bortgågna familjen skulle tycka om saken är ett av dig mycket smaklöst drag.
Tål du inte kommentarer och kritik råder jag dig att skriva din dagbok i mer traditionell tappning. I fysisk bokform då alltså.

2007-09-23 @ 21:10:53
Postat av: Channy

Ska jag inte få bestämma över innehållet i min blogg? Nä, du har HELT rätt, du har omvänt mig helt nu.

2007-09-23 @ 21:18:39
URL: http://www.channy.blogg.se
Postat av: Anna Maria

Självklart får du bestämma över innehållet i din blogg. Det är det väl ingen som sagt emot?
Jag tycker bara att innehållet var smaklöst.

2007-09-24 @ 17:16:50
Postat av: Channy

Du har sagt det nu.

2007-09-24 @ 18:56:12
URL: http://www.channy.blogg.se
Postat av: Netza

Ehhh, men det är precis det som Gynning eller vad dokussåpa-blondinen(rna) nu heter har gjort med sina böcker, men de hyllar du ju till skyarna... vad är skillnaden?

2007-09-26 @ 14:33:39
URL: http://www.netza.se
Postat av: Channy

"hyllar till skyarna"? Och det skulle föreställa dagens överdrift eller?! Jag har 1) bara läst Gynning 2) det var inte alls som jag förväntat utan faktiskt bra. Thats it. och Gynning var känd redan av andra orsaker bland dokussåpan + sitt modelliv. Hon blev inte känd pga t.e.x en bilolycka, naturkatastrof, kidnappning, eller hemsk sjukdom. Där ligger, i min ögon, skíllnaden. Och passar det inte så tvingar jag ingen att hålla med!!

2007-09-26 @ 19:21:43
URL: http://www.channy.blogg.se
Postat av: Netza

Näe, men hon fläckte ändå ur om en svår tid i sitt liv för media, så det är ingen skillnad.

2007-09-27 @ 15:40:04
URL: http://www.netza.se/blog
Postat av: Channy

Det är väl en jävla skillnad på att vara med om en naturkatastrof, mista massa anhöriga, o sen direkt valsa runt i flera tvkanaler, artiklar, tv-soffor mot att vinna en sketen dokussåpa eller vara skandalmodell med mkt i bagaget. Att folk tjänar pengar på sina livshistorier som modeller, etc skiter jag i, mitt problem är människor som tjänar pengar på de olyckor och tragedier de råkat hamna i.

2007-09-27 @ 16:29:41
URL: http://www.channy.blogg.se
Postat av: Anna Maria

Men tjäna pengar på de tragedir hon hamnat i är ju precis vad Gynning gör.
Dubbelmoral från din sida.

2007-09-27 @ 18:47:41
Postat av: Jeanette

Gynning är som ni redan nämnt tidigare känd genom BigBrother. Om det är coolt eller tragiskt är upp till var och en, men om ni tycker det är jämförbart med att förlora anhöriga i tsunamikatastrofen får det stå för er...
Hon blev i vilket fall inte känd för att hon har vart med om en tragedi. Kändisskapet kom innan dess. De flesta människor har vart med om något tragiskt i sitt liv. Att de händelserna då tas upp när hon blir intervjuad/skriver en bok är inte konstigt.
Dessutom är det inte säkert att det är hon som har gått till media men sina sorgliga storys. Kan vara så, men vi vet inte. Däremot vet vi att media snokar upp minsta lilla och blåser upp det till något stort.
Idag jobbar Gynnong som programledare ifall ni hade missat det. Det är knappast att tjäna pengar på tragedier(även om alla inte gillar idol).

2007-09-27 @ 21:31:11
Postat av: Anna Maria

Det är ingen som har jämfört att delta i BB med att mista någon i Tsunamin. Det finns överhuvudtaget ingen jämförelse. BÅDE Gynning och de personer du pratade om i bloggen får uppmärksamhet för de tragedier som har drabbat dem. Det är ingen skillnad på det planet.
Uppskattar du Gynning (som är programledare nu tack vare att hon blivit känd som något av en skandaldrottning efter att offentligt berättat om sitt vilda liv, så nog tjänar hon pengar på sina tradegier allt. För att inte förstå det måste man vara bra naiv.) så blir det inget annat än dubbelmoral från din sida när du klankar ner på andra som gör sina tradegier offentliga.
Det förstår du väl ändå själv?

2007-09-28 @ 15:38:08
Postat av: Channy

Vilken diskussion det blev, härligt. I like it!!

2007-09-28 @ 20:23:18
URL: http://www.channy.blogg.se
Postat av: Jeanette

Gynning har knappast blivit programledare för att hon har berättat om sina problem, utan för att folk i branschen tycker att hon är duktig.
Kliv upp ur sandlådan - att skriva "för att inte förstå det måste man vara bra naiv" är inte att debattera på en bra nivå. Nej, det är inte samma sak att bli känd _genom_ sina tragedier som att bli känd för något annat och sedan berätta om dom. Under hela den tiden har hon dessutom varit känd för annat. Varken Pigge Werkelin eller Natascha är kända för annat än sina tragedier.

2007-09-28 @ 20:34:31
Postat av: Anna Maria

Att tro att Gynning inte är programledare (ja känd överhuvudtaget) på grund av att hon gjort sina skandaler är naivt. Det står jag fast för. Det handlar inte om att debattera på en mindre bra nivå, det handlar om fakta.
Gynning var med i BB precis som flertalet personer genom tiderna. Hur många av dessa personer är idag kända? Jag kan räkna upp Gynning och Linda Rosing. Båda skandaldrottningar som hållt sig kvar i rampljuset tack vare att det har tagit sina skandaler och tradegier offentligt.
Hade de båda istället gått tillbaka till vardagen och hållit sina problem för sig själva hade ingen av dem varit var de är idag när det handlar om kändisskap. Så att säga att de inte är kända genom sina tradegier stämmer inte.
Och hyllar man en som blivit känd genom sina tradegier (Gynning) och klankar ner på en annan som gör samma sak blir det inget annat än dubbelmoral.

2007-09-29 @ 07:55:17
Postat av: Channy

Så du menar att resa runt i världen, vara modell som extremt ung, vara med i reality tv ..(allt detta frivilligt) är samma sak som att mista en hel familj i en naturkatastrof? Har du ens läst Gynnings bok? Verkar nämligen inte så.

2007-09-29 @ 11:31:33
URL: http://www.channy.blogg.se
Postat av: Anna Maria

Låtsas du nu?
Jag var helt klar med att ingen har jämfört att delta i BB med att mista sin familj. Du måste nog läsa vad jag skriver.
Gynning är där hon är idag på grund av att hon har gjort sina tradegier och vilda liv offentligt. Det är samma sak som när någon av de människor du pratade om i bloggen gör det. Men du hyllar den ena och klagar på den andra. Det är dubbelmoral.
Och då du själv inte kan se det, eller om du bara vägrar att erkänna att du kan se det, så måste jag fråga om du verkligen har vaknat på rätt sida?
Och nej, jag har inte läst Gynnings bok. Den intresserar mig inte då jag redan är bekant med människan privat.

2007-09-30 @ 10:00:42
Postat av: Channy

Är du bekant med henne privat? Måste vara härligt med kompisar som tycker ens liv är en tragedi. Och nej jag låtsas inte, o vaknar på rätt sida gör jag alltid. dock borde väl frågan vändas till sig som inte kan acceptera att andra inte delar din åsikt....

2007-09-30 @ 11:11:48
URL: http://www.channy.blogg.se
Postat av: Anna Maria

Vem tycker vems liv är en tradegi?
Jag kan visst acceptera att andra har en annan åsikt än mig. Det är ju du som har problem med att jag inte delar din. Jag tycker att ditt sätt att klanka ner på vissa som gör en sak medan du hyllar andra som gör samma sak är dubbelmoral. Det verkar du inte ta särskilt väl = problem med att jag inte delar din åsikt. Jag tycker att ditt sätt att klanka ner på hur vissa hanterar tragiska situationer i livet är smaklöst, särskilt då du drar in bortgågna familjemedlemar också. Och det verkar du inte heller hantera särskilt väl = problem med att jag inte delar din åsikt.
DU har problem inte jag.
För mig får du ha vilken åsikt du vill, hur smaklös jag än tycker att den är = inga problem med att du har en annan åsikt.
Ursäkta men har du verkligen tänkt till innan du svarar nu?

2007-09-30 @ 16:00:09
Postat av: Channy

Så jag har problem då jag motstrider DIN åsikt?!JAG har alltså problem för att jag svarar på DINA kommentarer? Men det ju sketbra att jag får ha mina åsikter, då fortsätter jag med det. Tjipp och hajk.

2007-09-30 @ 22:06:16
URL: http://www.channy.blogg.se
Postat av: Anna Maria

Ja du verkar inte alls kunna hantera att jag inte håller med dig i dina åsikter, eller att jag faktiskt säger emot dem. Det är alltså du som har problem. Jag är helt på det klara med att du har dina åsikter, och det rör mig inte mer än att jag tycker att de är smaklösa. Men jag har inga problem med att du har dem.
Du ser skillnaden?
Ha dina åsikter hur mycket du vill. Jag har inte hindrat dig. Jag har bara sagt min åsikt om dem, vilket du verkar ha problem med. Nästan som en trotsig tonåring....

2007-10-01 @ 16:19:38
Postat av: Millan

Ärligt talat!! Va detta verkligen något att haka upp sig på?? Du har framfört din åsikt en gång... Det räcker väl?? Man behöver inte överdriva! Du svarar ju emot hela tiden så vem är det som är trotsig egentligen??

2007-10-02 @ 13:51:45
Postat av: Zizzzii

hahahahhahhhaahhhhaahhahahhaha. Jag ligger i en hög och skrattar. Maken till upplopp. Anna-Maria, tagga ned innan du gör i brallan och väx upp. Det var DU som skrev första kommentaren till Channy, alltså är det DU som har problem. Och stora såna, när du inte ens kan acceptera att hon säger emot dig. Sooo sick. Goodbye!

2007-10-02 @ 14:13:42
Postat av: Sussi

Men jösses människa! (Anna maria)
Du har sagt vad du tycker nu,tror folk har fattat vad du menar!
Dra åt helvete säger jag bara!

2007-10-02 @ 14:23:19
Postat av: Anna Maria

Vad är det för människor som besöker den här bloggen? Herregud. Pinsamt ju!
Jag kan inte annat än le åt saken och gå vidare till att diskutera med mindre naiva och otrevliga personer. Här verkar det mest häcka småglin med attitydsproblem :)
Tack och hej.

2007-10-02 @ 16:39:25
Postat av: sussi

Det är du som är naiv och otrevlig!
Du får gärna skratta åt saken om du så vill om du mår bättre !
Lilla gmman,hur står de till där uppe egentligen?

2007-10-02 @ 18:03:02
Postat av: Zizzii

Nämen halledudande då, ska du "gå" vidare nu? Vilka ska du försöka sätta på munkavel på härnäst tro? Och vilka som besöker bloggen..ptja...du gör ju det....

2007-10-02 @ 18:08:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback