Tack för att man inte är känd

Ibland försöker jag sätta mig in i kända människors vardag, hur det skulle vara att handla mjölk o bröd när hela affären vet vem man är, när det står om en i tidningar var och varannan dag. När man inte kan slänga sopor utan att någon knäpper en bild. Det måste vara påfrestande. Troligen hade jag orsakat "skandaler" genom att gapa och be dem fara åt helvete. Och visst finns det olika "grader" kändisskap. Beckham måste väga tyngre än vissa kändisar här i landet. En känd person här i Sverige kan jag tycka synd om; Ebba von Sydow. Människan kan inte öppna munnen i något sammanhang utan att någon går fullständigt bananas. Senaste som trumpetades ut var att hon blivit portad från nattklubbar runt Stureplan i Sthlm. Ebba bloggade om detta, ett långt inlägg om att hon inte kände de främmande män som senare visades sig ha stort inflytande över den världen på Stureplan. Ebba skriver att människor varje dag känner kom fram o vill prata, människor hon inte känner. Sedan finns det tydligen såpass iq-befriade människor som skriker glåpord och skickar otrevliga mail. Enligt blogginlägget ska folk t-o-m gå till angrepp mot hennes tvååriga systerdotter, hur sjukt låter inte det då!?

Vad jag tycker är att Ebba inte gjort nåt fel, att inte ge sig in i djupare diskussion med en helt okänd person är inget dåligt eller brottsligt. Det har ju hänt när man stått och väntat på bussen att någon främling börjat prata. Helt plötsligt bryts tystnaden och människan börjar snacka om vädret eller hur sen bussen är. Om jag då inte är pratsugen, ska jag då hjärtligt börja babbla om regn, paraplyer, västtrafiks slöhet...? Nej, jag vill faktiskt kunna avgöra själv vem jag vill prata med och det tycker man borde gälla alla. Även kända personer, såväl superkändisar á la Beckham till såväl von Sydow.

Det är inget fel i att vara spontan och prata med någon ny person, det är som är fel är att utgå från att alla ligger på samma nivå. Att alla är lika intresserade av det. Och framför allt är faktiskt jäkligt barnsligt och bli upprörd av en sån banal grej.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback