Yes! Rätt i krysset!

Linda Skugges krönika på Expressen idag är en fullständig fullträff! Det är egentligen synd o skam att jag inte var på den där föreläsningen, men om det där var vad hon pratade så är jag med. Jag är på! Såklart har man ett eget ansvar gentemot sin egna fysiska, psykiska, och ekonomiska tillstånd. Man får fixa saker själv, inget kommer gratis. Och även om jag kan vara pisstrött på att behöva leta jobb, utbildningar lr vad det än handlar om, så begriper jag ju att ingen kan göra detta åt mig! Känner igen mig i det där om att bli styrkt av andras kämpande, för samtidigt som jag kan bli grön av avund på folk som drar in cash o fixar schyssta etc etc, så styrks jag! Ofta blir tanken "jaha ja, kan dem så kan jag" o så ökar jag insatserna för att nå det eventuella målet. Visst, det finns folk som fötts med silversked i mun o fått allt serverat, men så finns det en _stor_ mängd personer som stått med tomma händer o sen jobbat sig upp. Det behöver inte handla om att de är äckligt rika o glassar runt i dyra bilar o äger flotta våningar/villor. Det handlar om människor som uträttat det dem strävat efter, t.e.x slagit igenom som författare, blivit duktiga föreläsare, det handlar kort om människor som strävat för att nå sitt mål. Och vad själva målet, kan det för mig, kvitta. Det är saken i sig, att kämpa och jobba på.

Så, ros till Skugge för att hon talar ur skägget o säger det uppenbara, att alla har eget ansvar. Och en tistel till dem som tror att allt faller från himlen och _dessutom_ blir förbannade då man påtalar det naiva i det. på tal om just att  bara "få något" så var det exakt det som hände mig i samband med regeringskiftet förra året; En person sa kaxigt "jaha!! tror du att kommer o FÅ något jobb nu då,?" Jag svarade bara helt lugnt att jag aldrig trott att jag kommer "få" något jobb, för det "skaffar jag mig" genom att själva försöka hitta ett. Bara visar en del av Sveriges idé om att man inte behöver göra nån möda för målet.

Men nog om detta nu, igår käkade vi tårta å Thomas födelsedags vägnar med några vänner här. Satt o spelade spel o hade kul. Och igår utlovades snöstorm, men vad fick vi? Jo, några deppiga snöflingor runt tolvtiden o sen inget mer. Jo, en infernalisk kyla också. Och idag är allt vitt av rimfrost. Rätt vackert. Ska nog ut på promenad senare o kanske kan fota något snyggt då.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback