Rakt i hjärtat

Idag sprang jag på denna bok på biblioteket. Jag har hunnit läsa ganska mycket och sällan har jag drabbats av så mkt känslor på samma gång. Det är äckel, ilska, sorg, medlidande. "Smuts" av Wennstam går rakt i hjärtat. Det är en bok som skildrar samhällets sexism på det kallaste och obehagligaste sättet. Ni kan ju läsa om boken på länken där, men det finns så mkt som den texten inte säger.
 
T.e.x så levereras den klassiska ursäkten att en tjej som säljer sin kropp är medveten om detta och dessutom mår jättebra av det. Det haglar klyschor som att tjejer som skeppas över till Sverige, trafficking, egentligen mkt väl vet vad som väntar dem. I ett kapitel diskuterar två medelålders män om just detta, att flickorna är utfattiga i östländerna med måste väl "ha en gnutta förnuft". Sedan börjar dem diskutera Tyskland och deras sätt att se på prosituerade. Återigen kommer klassiska ursäkten att prostitution faktiskt är bra, för i Tyskland minsann så det är det som VILKET annat yrke som helst. Jag trodde jag skulle storkna när jag läste detta. Fy fan. Att folk, oavsett vem, kan vara så jävla naiva och köpa den förklaringen. Eller bortförklaringen snarare.

Sedan har vi andra problem som Wennstam lyfter fram, iskallt och slänger i ansiktet på en. Jonas i romanen skyller sitt missbruk (snarare idioti, tycker jag) på sin fru. Att det är så jobbigt att vara gift med en såpass påläst kvinna, som jobbar med journalistik och är extremt verbal. Här kommer det fram igen, karriär kvinnor skrämmer tydligen skiten ur män. Jag blir så trött.

Vi har också en släng av "hipp-hipp-hora" stuket med också. Emma, deras fjortonåriga dotter hånglar med en kille hon kärat ned sig i. Det blir väldigt intimt och det går för henne. Detta läcker givetvis ut och det blir "Kåt-Emma" osv. Innan detta har dessutom några av skolans killar tafsat på henne och detta förklaras SÅKLART med att "dem gillar nog dig". Läraren vill styra samtalet till hennes kläder och att nog "bör" tänka sig för.

Jag blir så förbannad. Så vansinnigt arg. Hur kan ett helt samhälle vara så blinda? Hur kan man försvara killar som TAFSAT på någons privata kroppsdelar med att dem GILLAR dig?! Hur kan man inbilla sig att utfattiga flickor bör FÖRSTÅ att de ska sälja sig när de kommer hit? Hur kan man vara så korkad och skylla sina egna misstag på sin partner? Skylla på någon löjlig rangordning där man, stackars liten då, hamnar längre ned?? Jag begriper det inte! Hur kan man betala en knappt sextonåring tjej som fyrtio årig pappa...dvs har en dotter i samma ålder? Vill fäder att deras döttrar ska bli levande madrasser åt idioter som uppenbarligen måste BETALA för att få knulla?! så hur i helvete kan man då understå sig själv att göra sånt? Har folk ingen slutledningsförmåga, alls?
Det som gör mig allra mest upprörd är att det kommer troligen alltid vara såhär. Sexismen kommer finnas som ett lock över oss i all oändlighet. Unga tjejer blir allmänt villebråd i skolorna och killarna kommer fortsättas att ursäktas med "han gillar nog dig"

Får jag en dotter en dag och hon behandlas på det sättet så lär den skolan få veta ganska omgående vad jag tycker om sådant. Kommer ställa till med sånt helvete att dem kommer ångra sig i åratal efteråt.

Mitt i allt detta så står det människor och menar att sexism inte finns. Att det är ett påhitt från "de där feministerna". Och i samma andetag hittar man på ena ursäkten efter den andra för att "förklara" trafficking.
Jag vill spy på er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback