Orka bry sig

Jag har insett alltmer den senaste tiden att jag mindre o mindre tar åt mig av folks kommentarer, åsikter etc. Det som däremot retar mig mer är pretto människorna. De som ska vara så hurtiga, hälsosamma, och minsann hellre tar en banan än en chokladbit. Herrgud, give me a break. Har stött på två sådan människor under våren som gått nu. En hade samma kroppshydda som mig (o folk som känner mig klassar mig knappast som överviktig) och ville prompt förlora åtta kilo. Jag undrar hur hon kommer ser ut efter ett tag. Dessutom förde hon kalender på någon bantningsajt över Internet. Allt hon käkade skulle antecknas och sen räknades det ut hur många kalorier o kolhydrater allting var. Hjälp. Jag kan visst förstå att folk vill hålla sig i form, undvika läbbigt frossande i onyttigheter, osv. Men detta! *suck*

och idag var det en perfektionist till i farten. Hon hade strukit kött, bröd, o mjölk från kosten. Dessutom hade hon lärt sig allt om varudeklerationer så hon läste alltid på varje produkt hon stoppade i shoppingvagnen! Det kunde väl gå an om personerna ifråga käkade som de behagade, berättade om det och varför. Men varför ska dem försöka vara överlägsna?
Dårpippin som förde stenhård dagbok sa bestämt en fredageftermiddag, (då samtliga andra huggt in på en chokladask) att det var "onyttigheter!!!" och om hon var som "förut" så skulle hon slängt sig över den som "alla andra". Eh, schysst kommentar hördu. Det verkar nästan som om man inte läser alla jävla varudeklarationer, utesluter allt fett, socker, salt etc och för dagbok över detta så skulle man ha någon slags sämre karaktär då lr?
Tjafs. Orka bry sig. Det som förundrar mig också är att på mitten av 90-talet då min mamma var som friskast och lagade mest mat i familjen så fanns det inga dagliga rubriker om vad som gav cancer lr inte i media. Det fanns inte tio olika sorters bantningsmetoder i tidningen, inte heller gastade man om att smör och grädde var livsfarligt.

Håller med min smarta och underbara mamma; "man ska och kan äta det mesta, så länge man omsätter kosten och inte äter ofantliga mängder av det" Precis! Vilken person som helst inser ju att om man äter godis jämnt så blir det skadligt i längden, men inte så länge man har det på kontrollerad nivå!

Så jag tänker fortsätta äta det jag brukar. Jag älskar frukt, grönsaker, ja det mesta. Men inte fan tänker jag börja utesluta saker. Och nästa gång jag bakar kanelbullar ska jag använda riktigt smör. Nu är jag trött på skit margarinet o därmed basta!

Blivit förkyld nu, jippie, lagom till helgen och allt. Jaja, det löser sig säkert...Hoppas innerligt på att vara frisk tills på måndag. Viktiga saker då!!


Kommentarer
Postat av: Netza

Din mamma har så rätt. Har man några IQ i huvet vet man att man inte ska frossa i saker. Men det finns ingen anledning att avstå från något så länge man gör sig av med det man tar in genom träning.

Postat av: Channy

Japp, sen är det ju inte nyttigt att bara äta t.e.x grönsaker heller. Vi behöver både sött, surt, salt och fett. i måttliga mängder. och träning kan ju vara så mkt, cykla, löpa, promenera, simma, yoga etc...

2007-05-13 @ 16:23:21
URL: http://www.channy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback