En film och en bok

Ikväll läste jag ut "Maskrosungen" av Sandra Gustafsson. En biografi med tragik rakt igenom. Sandras uppväxt skildras rakt, ärligt och kallt. Hennes brist på närhet och kärlek känns verkligen då man läser romanen. Det jag reagerade spontant på var hur socialtjänsten och barnavårdsnämnden agerade. Redan när hon föddes var mamman psyksjuk, det fanns tydliga tecken på att hon inte var frisk. Ändå lät dem henne vara i så många år.
Hur som helst berörde verkligen boken mig.

Vidare så har jag sett, (jaja, senare än alla andra) "Fröken Sverige".  Trodde jag skulle tycka att den var en saggig svensk ungdomsfilm, men tvärtom, den var jättebra. Humoristisk och prickade verkligen rätt då kom till att skildra karaktärerna. Höll på att garva ihjäl mig på alla kommentarer om köttätande, politik, och kläder. Det som filmen gjorde fel, tyckte jag, var att den återigen spädde på nidbilden kring feminister. I filmen är det tre som ska föreställa feminister. De ställer sig emot kläder, smink, _allt_. De uppfyller liksom alla de föreställningar folk har kring feminismen. Det gillade jag inte. Jag råkar anse att kläderna och sminket inte avgör om du vill ha rättvisa mellan könen. Filmen är fylld med fyndiga kommentarer och bäst tycker jag om scenen då "Moa" (Alexandra Dahlström) bryter ihop hemma hos mamman "Jag har ingen attraktionskraaaft", bölar hon och tårarna sprutar. Eller varför inte scenen då hon lagar en smarrig köttgryta åt sina falska vegankompisar som hämnd för deras oförrätter. Sedan är ca hälften av alla scener inspelad i Uddevalla =) Man kände igen sig nästan överallt....

Är ledig imorrn. Åhhhh, så skönt det ska bli! Ska sova ut och sen bara ta det lugnt. Börjar en timma senare på fredag också. Ännu bättre! =)Har en skum huvudvärk nu. Antar att det är alla spända nerver som släpper.
Och så fick man ett nytt idiotiskt brev från facket, nu dög det inte att jag betalade summan på över tusen kronor. Nu är jag utesluten iaf. Alltså, vad fan är det där för lekstuga??! När otrevliga tanten pratade (läs; skrek) med mig så hette det att dessa tusen kronor var bara en del, det återstod en tusenlapp till. Jaha, men var är brevet/inbetalningslappen på DET då?! Förresten så hette det att om jag betalade den där välsignade fakturan, (på över tusen kr) så skulle jag inte uteslutas. Jaha, ja det stämde ju också, eller hur´? Med detta facit i hand så kunde jag alltså behållt de där tusen kronorna?, för dem gjorde ju tydligen ingen skillnad ändå! Jävla, förbannade, helvetes myndigheter. >_<

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback