Pojke eller Flicka?

Hemma idag och råkade zappa fram Ricki Lake på tvn, brukar inte se detta men jag fastnade. Löjligaste temat hittills, troligen.
Det handlar om "pojkflickor" som enligt anhöriga borde blir mer flickiga. Herregud. Tjejerna som anses ha "problem" är personer som hellre bär kläder som killar annars har, de ägnar sig inte heller åt typiska "tjejegrejer". Två av tjejerna har jag hittills sett i programmet, och visst, de liknar verkligen killar, men än sen?
 
Det är ju deras val! Som de själva sa "jag trivs i de här kläderna, jag gillar inte t.e.x rosa och jag vill inte vara så tjejig" Det är alltså inte tjejerna själva som lider, utan deras mammor, kompisar, osv. Detta visar återigen hur samhället ser på tjejer respektive killar. Som tjej BÖR du gilla att vara feminint klädd, ägna dig åt "tjejsysslor" osv. Om inte, klassas du som konstig och avvikande. Jag blir så himla irriterad på detta, personligen har jag aldrig varit vare sig typiskt "tjejig" eller "killig", men jag anser iaf att det ska vara upp till var och en hur man man vill vara och bete sig. Framför allt hur man vill se ut och klä sig!

Nyss framgick det att en kvinna inte rakade benen, vilket orsakade ståhej i publiken. Kvinnan kontrade med att håret fick man av Gud, så varför ta bort det? Jaa, så kan man också se det, eller varför inte fråga sig varför män får ha hår lite överallt men inte kvinnor? Sedan frågade Ricki ifall män stöter på henne, varpå hon svarar "nä, män brukar inte göra det"...och då kommer klassikern "men du är ju vacker om du anstränger dig". hahaha. Ja, samhället har inte förändrats märkbart de senaste seklen, för ännu uppmanas kvinnor till att anstränga sig för att kunna få uppmärksamhet från männens sida....



Och som sagt, det är inte personerna i fråga som lider utan omgivningen. Jag blir helt utled på könsroller. >_<

Snart ska jag duscha och sen vet jag inte riktigt vad som händer.

*******
mina shoppingnerver sprängs snart. Tack vare att man levt på inget nästan sen vi kom hem från resan så mitt shoppingbehov bara lagrat upp sig. Men i slutet av mars-början på april så jävlar!
Har fullkomligt missbrukat HM-katalogen och beställningslistan är snart färdig. beställt två linnen (försöker vara lite smart, har ju massa koftor/munkjackor, men inget att ha under dem....), en cardigan, en huvtröja och jag funderar seriöst på en svart trenchcoat! De är sååå tidslösa och snygga!
Sedan har jag fått inredningspippi så Jotex katalogen har fått stå till tjänst; där i har jag skrivit upp, snygga blå köksgardiner med tryck såsom "mocca", "latte", "café" osv på, turkosblå badrumsmatta med bambu-motiv p matchande duschdraperi, nyckelhängare att ha på väggen, och en klädhängare med tillhörande belysning till hallen.
Allt detta kommer säkert kosta ettusenfyrahundra eller nåt, men det är fan mig värt! speciellt då jag inte handlat något annat än trist mat det senaste tiden! Faktiskt varit riktigt stolt över mig som kunnat hålla såpass hårt i det lilla jag har att röra mig med just nu. Annars brukar jag trilla dit på impuls köp, men icke!!
Så detta ska firas med dessa beställningar. Wohoo!


Kommentarer
Postat av: Sarangar

Jag tror du skulle gilla den här bloggen; http://maddizzz.blogg.se/ ^^

2007-03-05 @ 11:02:49
Postat av: Channy

o vad är det med den bloggen då? har kollat den och förstår inte riktigt vad du syftar på

2007-03-05 @ 11:08:51
Postat av: Sarangar

Det var mest det steriotypt kvinnliga jag tänkte på.

2007-03-05 @ 18:01:31
Postat av: Netza

Som om hela livet gick ut på att vara vacker och behaga för att få kille... *suckar*


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback