Men skärp er!

Skrev häromdagen om kvinnan som livnärde sig på lite över 14 tusen vilket ansågs vara extremt lite. Sedan läste jag detta. Alltså, nu får väl folk fan ge sig? 12 800!

Hade det stått så i min lönespec var månad hade jag hoppat jämfota av glädje. Hade känt mig rik som ett troll. Den här Sara påstår att hon har ca tre papp av leva på, efter betalda räkningar. Dessutom menar hon att sambon är den som gör att det "går runt". Jag o Thomas har båda läst artikeln och blev bara förvirrade. Vi fick ihop det att de skulle ha en hög räkningar på ca 18 tusen om nu Sara har kvar så lite efter räkningarna. 18 tusen!! För två människor, i en relativt liten lägenhet! Jag ska vara skrämmande uppriktigt mot er här nu, våra räkningar landar sammanlagt på ca 10 tusen. Thomas är den som har en riktig lön av oss två. Jag hankar mig fram på små jobb, men vill jättegärna få något stabilt. För mig skulle 12 tusen i månaden innebära att jag har kvar minst 5-6 tusen kvar efter vi betalat våra räkningar. Vill ni veta hur mkt jag har kvar nu? April har inte ens börjat och jag har 2 tusen. Jag fick ut 6 233 , vilket iofs var fel räknat. Skulle haft ut 10 tusen cirka, utav dessa ska ungefär fem tusen gå till räkningar, sen hade jag tandläkaren att betala, 500 kr. plus diverse små utgifter.

Jag vet inte vad för vanor och liv denna Sara lever, men inte fan skulle jag ha kvar 3 papp efter att haft lön över tolv tusen! Sara gnäller högljutt över sin låga lön,men Sara det är lugnt, vi kan byta. Du får ta max 7-8 tusen i månaden så tar jag över din "dåliga" lön. Sverige är så jävla bortskämt. Eller vad annars ska man tro? Hela Aftonbladet dräller av artiklar där människor tjänar i regel över tio tusen och det är så fruktstansväääärt. Har dem glömt studenterna i vårt land som lever på sjutusen?`Har dem glömt pensionärerna som har usla pensioner? Det är lustigt för så fort studenterna klagar heter det att dem felprioriterar (vilket kanske många gör också), men när sådana som Sara går ut och gråter en skvätt i media över sin kassa lön så rasar medlidandet in. Buhuu, stackars Sara får leva på nudlar. Buhu, stackars Sara kan inte köpa massa prylar o kläder. Nehej, vem fan kan det då? En sak får mig verkligen att fundera, om jag o Thomas, som har sämre ställt (pga min osäkra lön) kan leva rätt fint, dvs vi kan hitta på saker, lyxa till vår mat, åka iväg på en utflykt osv....varför i hela friden kan inte Sara det? Som tjänar ungefär tre tusen mindre mot vad Thomas gör? Och då hennes sambo tjänar ungefär likvärdigt??
Enda rimliga tanke som förklarar hennes lilla del efter räkningarna är fel prioteringar.

Jag är så jävla trött på dessa människor som tjänar långt över det dubbla som både jag, studenter och gamla får ut, men ändå låter som värsta gnällrövarna.


Kommentarer
Postat av: Netza

Läste det också helt galet. :S 12000 i månaden hade vart rena guldgruvan för mig. Det hade ju kunnat försörja både mig OCH Josef.

Postat av: Sarangar

Skulle du acceptera den lönen när du studerat klart då?

2007-04-04 @ 15:50:07
Postat av: Channy

Sarangar
Hurdå studerat klart? den 21 åriga tjejen verkar inte ha högre utbildning än gymnasiet, så vadå, skulle 12 tusen var lite efter studenten lr? Har jag varit otydlig i mitt inlägg? jag lever på knappa 7-8 tusen i månaden (ibland ännu mindre beroende på jobbmöjligheter), jag skulle varit jävligt GLAD om det trillat ned 12 papp var månadslut. Sverige är ett bortskämt och oförskämt land. och nej, jag är helsvensk själv....

2007-04-06 @ 15:47:06
Postat av: Sarangar

Ah, jag fick för mig att du studerade.

Allt är i och för sig relativt. Du kanske kan nöja dig med tolv tusen (jag också för den delen), men jag anser ändå att vi ska sträva efter att öka lägstalönerna och samtidigt sänka högstalönerna så att vi får en rättvisare fördelning av resurserna.

Och nej, jag är faktiskt inte kommunist. ^^

2007-04-06 @ 16:26:33
Postat av: Channy

Jag bryr mig inte om vad du är. Det är ett kallt faktum att man kan överleva gott och väl på tolvtusen, kan man inte det så ligger snarare problemet i hur man prioriterar.

2007-04-07 @ 12:47:35
Postat av: Sarangar

Tja. Är det tolv tusen man ska leva på så har man en lön som ligger vid arton tusen, det däremot är helt okej.

2007-04-07 @ 16:15:09
Postat av: Channy

Vad exakt försöker du uppnå? Vad vill du ha sagt?

2007-04-08 @ 12:00:23
Postat av: Sarangar

Inget storslaget direkt, för bara en diskussion. Du tycks inte kunna förstå enkel matematik?

2007-04-08 @ 22:55:57
Postat av: Channy

Inte? jag förstår så mkt som att skatten DRAS före du får ut din lön. Sedan betalar man inte SKATT OVANPÅ det. Och ska du föra en diskussion så kan du göra det på respektfullt sätt, dvs inte insinuera att man är mindre intelligent. Lägg av eller försvinn härifrån.

2007-04-08 @ 23:00:13
Postat av: Sarangar

Kommentaren var för att du skulle räkna efter på det hela, hur kommer det sig att du inte svarade på den andra kommentaren? Insåg du att du uppenbarligen har fel?

2007-04-09 @ 10:36:22
Postat av: Channy

har svarat på samtliga kommentarer och nej, jag har inte räknat fel. Däremot verkar du ha fel någonstans. o var det är tänker jag inte bry mig, diskuterar som sagt inte med personer som förolämpar mig. Adjö

2007-04-09 @ 11:57:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback