Confused and lost

Ja, jag orkar inte riktigt gå in på vad exakt. Men jag är helt utmattad. Förkyldning, det där med jobbet osv tar verkligen ut sin rätt. Fattar fortfarande inte varför de bär sig åt såhär. Har funderat sen i måndags kväll och får ingen klarhet i det hur jag än vrider och vänder på det. Vet heller inte vad jag ska göra, har jag något val förresten? Jag måste väl bara försöka igen....*suckar djupt*

Det som gör mig mest arg är det här "back-stabbing"-sättet och det faktum att det alltid hänger på mig! Återigen är det inte jag som betett mig som ett arsle men det är ändå JAG som ska röja upp. Jag som ska fixa allt, som ska tåla allt, som ska finna mig i allting, som ständigt måste "ändra" mig och begrunda mig själv. När ska folk, det vill säga, dem "skyldiga" i sammanhanget börja ta sitt ansvar? När ska rättvisa börja skipas för mig?! Gick för fan ur skolan för fyra år sen och allt man mött är muppar och andra efterblivna idioter som inte verkar riktigt anpassade till samhället. Som predikar om vikten av ärlighet, öppenhet och "rak kommunikation", och ändå strider dem RAKT emot det själva. Ljuger, undviker konfrontationer, luras och djävlas. Det kan inte vara ett friskt beteende. VARFÖR I HELVETE SKA JAG ALLTID HUKA MIG?!!! Dem ska veta att jag har en brinnande lust att slå dem på käften. I really hope that they get fired, all of them!!

Läste
detta idag. Hmm, jag tycker det verkar konstigt. 14 tusen kr? Om hyran är på 3 och 3, sen antar vi att hon har telefon, kanske 500 kr/månad, sen har hon säkert mobil, säg abonnemang 100/månad, bilen ..då har vi bensin 1500/månad och försäkring 1500 kr (räknar lite osäkert här,.men brukar vara något sånt, såvida inte långresor o annat förekommer) mat också. Storhandla åt sig och ett barn, säg iaf minst 1000 kr. (man kan ju välja billiga butiker)
Summa; 7900. Då ska hon ha kvar iaf sjutusen. Så vad fan gör hon av med dem, ifall hon nu bara har fyra hundra kvar? Eller har hon utgifter såsom stora lån, på t.e.x bil,? Som en skrev i kommentarerna till artikeln, jag hade klarat mig galant på de pengarna. Och kläder behöver man inte handla varje månad. Gör upp en smartlista, vad har jag ont om? Jaha, sockar, då behöver jag det. Kanske byxor? Ja, skriver jag upp det. Sedan spar man ihop lite slantar och köper allt i ett svep. Om det funkar för vissa, varför ska det inte funka för alla?
Tror mkt att folks ekonomiska problem beror på konstiga prioriteringar...

Kommentarer
Postat av: Sarangar

Jag undrar vart skatten tar vägen i dina beräkningar? ^^

2007-04-04 @ 15:51:59
Postat av: Channy

Vilken skatt? såvitt jag vet så dras skatten obemärkt, dvs man får inte hem någon räkning som avser rena skatter. man får hem räkningar för hyra, telefon, försäkring, etc. Och oavsett vilket, kan människor klara sig på mindre än vad hon gör så fixar hon också det. Sverige är som vanligt försoffat

2007-04-06 @ 15:51:10
Postat av: Sarangar

Skatten måste likväl tas med i ekvationen, du kan inte säga att någon får sjutusen över efter räkningar eftersom du inte räknar med skatten. Den tar rätt många av de där tusenlapparna.

2007-04-06 @ 16:21:34
Postat av: Channy

Bullshit. Kan människor klara sig på sjutusen som studerar så kan en person med lite över 14 tusen göra det. Tänker inte fortsätta diskutera något såhär korkat. Har levt långt under existensminimum, vet mammor som PLUGGAR och lever då på den "hemska" summan sjutusen. Så vad i hela friden gör då denna morsa som inte ens klarar det fastän hon har 14 tusen??! Hon kan sälja bilen, hon kan välja billigare alternativ. Det FINNS vägar runt allting, men det klart, vill man inte så får man ju stå sitt kast!

2007-04-07 @ 12:51:45
Postat av: Sarangar

Saken är den att man inte får ut det man tjänar, man får betala skatt på det också. Om jag har en lön på 14000 så får jag ut cirka 9500 kronor efter skatt. Då skiljer det två tusen till nämnda student, som dessutom kommer få bra mycket mer betalt i sitt framtida yrkesliv. Jag köper att man ska få lite extra efter att man studerat klart än vad man i grunden kan få utan utbildning, men det rättfärdigar inte skitlöner - även om man kan leva på dem. Man kan leva på tre tusen också, ska vi ha löner i den nivån då?

2007-04-07 @ 16:12:35
Postat av: Channy

Jamen för heavens sake, hon fick ju ut fjortontusen EFTER skatten. Eller hajar du inte det?

2007-04-08 @ 12:01:27
Postat av: Sarangar

Jag tror det är du som fått det hela om bakfoten. Hon tjänar 90 kronor och 50 öre i timmen, en normal månad blir det 160 timmar arbetad tid. Detta ställs upp som följer: 90,5*160, vilket blir 14480 kronor i lön (före skatt, eller hur?) Skulle hon få ut den summan efter skatt däremot skulle hennes lön bli såhär: 14480/0,67, vilket blir nästan 21000.

Helt okej lön om hon skulle få dessa 21000, nu är det knappast vad hon får.

2007-04-08 @ 23:04:01
Postat av: Anonym

Då är det tidningen som skrev artikeln som förmedlar fel information, för enligt dem ska nettolönen vara på 14 tusen. o det borde sannerligen gå o klara sig på. jag vet, eftersom jag o min sambo har många ggr klarat oss på "bara" den lönen....

2007-04-09 @ 12:00:22
Postat av: Channy

Pernilla är fast anställd men har ändå timlön, vilket gör att månadsinkomsten varierar. Timlönen är 90 kronor och 50 öre.
Det brukar bli 14 800 kronor i månaden. Så tillkommer 16 kronor i timmen när hon arbetar kvällar och helger varannan vecka.// så står det i artikeln. Om tidningen gör skrivfel är knappast mitt problem, anser att dem måste skriva vad NETTO lönen är, det är ju den del av lönen man får, den del man kan räkna på. Tänker inte fortsätta diskutera detta nu, om du anser att det är galet,ja då får du väl tycka det då. Vill inte se dig här något mer, speciellt inte när du är konstant otrevlig. Adjö

2007-04-09 @ 12:04:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback