Är folk förvånade?

Jag ska egentligen inte blogga för jag borde sova, men läste detta. Är detta verkligen så alarmerande, dvs förvånas man över att mångfalden tjejers skräck är just våldtäkt? För mig är det självklart att våldtäkt är en individs största mardröm. Inte nog med att man kan få skador i både underliv och även skador från misshandel såsom slag och sparkar. Man blir kränkt genom att en främling vidrör det som är ens allra privataste och intimaste.

Många brukar skratta lite forcerat när jag säger att jag hellre blir mördad än våldtagen. Men jag skämtar inte. Alls. För det ju också så att en tjejs trovärdighet mals sönder totalt i våldtäktsfall. Nej, jag har ingen lust att sitta i en sal o berätta hur många sexpartners jag haft, varför jag druckit sprit eller inte, eller varför jag valde just de där underkläderna.  Det är en lustig del av rättssystemet, för alla talar så varmt om att "såna frågor FÅR man inte ställa". Härom veckan läste jag ett brev som skickats in av en tjej som råkat bli våldtagen, fallet med de s.k Stureplansprofilerna. Hon skrev att hon nu ångrade anmälan för om hon vetat vilket helvete som rättegången var så skulle hon låtit bli. Bland annat frågade en dumjävel till åklagare vad hon egentligen förväntade sig då hon tog följe med några killar. "Vad trodde du skulle hända, skulle ni dricka te eller?" hade åklagaren spydigt påpekat.  Ehh, ja inte faaan tror man att man ska bli våldtagen iaf!!
Och denna tjej är bara en i mängden av dem som fått fullständigt idiotiska frågor. Jenny som det står om i artikeln berättar att trots flera krossade ben i ansiktet ställdes frågor om hon druckit alkohol.

Jag har,och kommer ha, väldigt svårt att tro att samma typ av frågor ställs i samband med mord, rån, rånmord, osv. Tänk er själva; en kvinna blir brutalt rånad och nedslagen på gata. Sedan kommer frågorna
- Hur var du klädd, var det lite kläder ni hade?
- Hade ni druckit, jaha, hur mkt då?
- Kan ni ha uppmuntrat rånaren?
- Vad tror du egentligen ska hända då du går ute sådär på dagen med snygga kläder och plånboken med dig?
- Varför valde du dem där underkläderna, tror du inte sånt ger vissa signaler?
...ja, ni hör ju själva hur idiotiskt det låter. Det är inte tjejerna som ska ändra sina vanor, klädestilar, alkohol intag eller begränsa sina rörelsefriheter. Det är rättssystemet som är helt upp efter väggarna galet. I samma andetag som dessa frågor riktas till våldtäktsoffer så spär man på den kvinnliga könsrollen. Man använder sig effektivt av den kvinnliga skammen. För det är ju så, och har alltid varit så, att kvinnors sexualitet aldrig fått vara ifred. Sexualiteten har "tillhört" männen och kommer säkerligen göra det framöver också. Jag läste om just detta problem fast då var årtalet 1600, fast det var likadant då. Kvinnors trovärdighet höll inte när det kom till sexualbrott. Och det gör mig så förbannat jävla upprörd.

Jag sitter inte inne på kvällarna, jag är inte rädd för män, men jag är också på min vakt. Och det tänker jag fortsätta, inte bara för min egen intrigitet skull, utan för att jag vet att skulle jag hamna i den sitsen så kommer jag bara bli kränkt. misstrodd och framförallt fullständigt korsförhörd. Jag utsätter mig inte för det. Och jag förstår dessa tjejer till hundratio procent. Det är dags, Sverige, att ni ser till att straffa dem skyldiga istället för att sparka på dem som redan ligger.

Gonatt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback