Något jag förtjänade!!

Hurra, hurra, HURRAAAA! Idag, govänner har tydligen Gudarna, Ödet, eller fan vet vad beslutat sig för att vara riktigt snälla mot mig. Fick ut en riktigt schysst lön, får även lön från Carlia, OCH från akassan! Jag har varit helt yr av lycka, vetskapen om att äntligen ha lite pengar! Bäst av allt, Thomas slapp dra tyngsta lasset angående räkningar denna månad. Mitt samvete känns både renare och lättare =)

Men! Det är inte över än, ska ni veta! Idag var vi på jämställdhets-seminarium på museet. En teaterpjäs om könsroller och vad som definierar dem.  Detta var ju gammal skåpmat för mig, eftersom jag läst otroligt mkt om ämnet. Det som både förvånade mig och irriterade mig var att människorna i publiken pratade mellan varven och menade att de "aaaldrig" reflekterat över att något är kvinnligt/manligt. Att dem aldrig tänkt på det såhär.
(pjäsen handlade om en man som hade de "kvinnliga" dragen, vice versa en kvinna som bar de manliga) Tillslut kunde jag inte hålla käft längre.
Inför kanske 50 personer sa jag att människor aldrig reflekterar över våra könsroller förrän vi bryter dem, precis som pjäsen visade exempel. Det är först när vi bryter våra normer som vi inser att vi, hur fördomsfria vi än är, har ett inrutat system i oss. Sedan vi föddes. Det är också när killar och tjejer bryter de osynliga kodexerna och normerna som könsrollen visar sig tydligaste. Vad vi _förväntar_ oss av varann.
Allt detta hasplade jag ur mig och möttes beundransvärt av medhåll, nästan lite aha!-känsla! :P

Efter seminariet kom en man fram till mig, frågade om jag varit den som pratade. Han var den som arrangerat det hela.
 -Eh, ja, sa jag förvirrat.
- Jaha, bara undrade förstår du, för det var så jäkla smart sagt! Jag började le, ett leende som säkert räckte från öra till öra. - Åh, tack, har läst och fördjupat mig så mkt i det där. Han frågade vad jag gjorde, o och mitt fullständiga namn. - Annika, var det va?, Ja, bra, jag skickar dig en biobiljett! avslutade han med.
En biobiljett! För att jag kläckt ur mig något som, iaf för mig, är glasklart! hahaha, det är ju helt hysteriskt roligt! Kan inte detta fortgå, liksom få grejer gratis för att man sagt något? :P

Men annars idag så har jag handlat mat, stod för veckohandeln nu när jag äntligen hade lite vettigt med pengar på kontot. Handlade urgoda Ben & Jerry glassen. Denna gång choklad glass med browniebitar! Prova, säger jag bara! Sedan handlade jag present till Thomas, han har tjatat (ja, faktiskt) om den där nya rakhyveln "Fusion" så den köpte jag och en mjukgörande face-cream att ha efter rakning. Jag slank in på Lindex och köpte Nivea Sun Touch (jodå, nu är det jävligt varmt ute o jag måste ha lite färg på kroppen) och två par leggings. Först nu kan man ju köpa såna, eftersom vädret tillåter detta.
Sedan åkte jag hem i ett jehu, för att inte matvarorna skulle hinna bli dåliga. Det har varit rena bastun i bilen och jag trodde jag skulle falla ihop av torka och värme på jobbet.

Nu vet jag dock inte, kanske läsa i min bok? Eller se på något? Whatever!

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Åh, så du har provat ben and jerrys nu iaf :) vad kul. mmm vad sugen jag blev på glass.... hoppas allt fortsätter gå lika bra för dig, det förtjänar du!

2007-05-16 @ 12:57:26
Postat av: Channy

Ja, herregud, sen länge har jag provat dem. fast jag hatar den där med deg i lr vad det är. Smakade inte alls gott, men chokladen med brownie i...mmm, lovely


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback