Lyxkonsumtionen då...

Hade tänkt undvika blogga om det där ack så heta ämnet just nu, men blev bara så irriterad på det hela. Sisela skriver en bok om konsumstionshysteri o vips så är det fult och omoraliskt att shoppa "onödiga" saker. Speciellt dyra såna, som ett nytt kök eller designväska.  Varför håller folk på sådär som hon? Såg henne på SVTs webbtv och fick bara en känsla; torr kultur nörd. Någon som säkerligen håvar in rätt bra med cash men ändå ska lägga någon gloria på sig och lägga likamedstecken mellan orden konsumtion och skam. Vad har hänt med egna viljan? Japp, vi alla är flockdjur och vill inte vara utanför, vi vill, om än omedvetet kanske, fylla normen för hur vi ska vara. Men när slutade människor använda sina egna hjärnor? Jag kan sitta och läsa om det ena modet efter det andra, men inte fasen går jag o KÖPER det såvida jag inte GILLAR det. Som ni kanske märkt så har matrialet lack fått sig ett uppsving nu under våren. Det ska vara lackballerinor och lackväskor. Det är vad media och modevärlden vill ingjuta i oss, att det är "rätt". Men så fan heller. Jag är en egen människa och jag har aldrig börjat konsumera något bara för "alla andra gör ju det, alla andra har ju på sig detta".

så jag undrar egentligen vad Sisela vill? Att vi ska sluta köpa grejer för hon, med många fler, anser att det är "vulgärt" att nämna detta? Jag ska alltså inte lägga ut bilder på mina nya prylar för det är "vulgärt"?! Vad är för jävla ord att koppla samman med konsumtion, människor som visar sig halvnakna kan möjligen vara vulgära. Men konsumtion? Jag tror också på att människor oavsiktligt rättar sig efter matsäcken, tjänar man nästan 60 tusen (jadå, finns dem som har den lönen) så är det väl ett ganska naturligt led att leva därefter? Jag blir snarare provocerad av människor som försöker göra det till något konstigt, Paris Hilton är ett typ exempel. Media fullkomligt spyr ut information om hennes snuskigt dyra hus, alla shoppingrundor och mkt mer. Jag själv står där o rör inte en min, för vad ska jag förvånas över? Hade rubrikerna varit att Paris handlade själv på Wal-Mart så hade jag förvånats. Eller om kungliga sessorna började shoppa på Myrorna.....Återigen, varför förvånas över ett helt väntat beteende?

O egentligen, vad fan har Sisela med folks ekonomi att göra? Man kan tycka o tänka, men mer än så blir det inte. Det sades i tvdebatten att vi, även vi med små plånböcker, unnar oss "minilyx". Ja, det klart! Jag tror, oavsett vad moralkärringar säger, att människor behöver lyx i någon form. Och alla värderar ju ordet olika, för vissa är det en god och fin middag, för andra innebär det en resa eller utflykt. 

Låt folk handla vad de känner för, och är det så jobbigt så får ni väl söka hjälp! Goddamnit!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback