En gång för alla...

Den senaste tiden har jag varit i heta debatter med folk om studiemedel och allt runt den biten. Jag har bland annat fått höra att t.e.x vanliga svensson-ungdomar  utan välbärgade föräldrar aldrig skulle fixa att plugga utan statliga lån/bidrag. Och sedan har jag fått kört i halsen att CSN är alldeles för snåla och pengarna räcker ingenstans. Nu tänker jag skriva klarspråk angående detta, är utless på de "här missförstånden". Eller ja, folk verkar snarare VILJA missförstå.
Först av allt; har jag någonsin påstått att studiemedel ska avvecklas och att man ska privat finansiera sina studier? Jag läser ju för fan själv på studiemedel! Det jag angriper kring studiemedel är att folk ständigt klagar på det. Kan förstå folk som behöver extra cash till tandläkare, läkare, glasögon/linser, och sånt som faktiskt måste betalas. Men det finns oändligt mycket bortskämt tjafs i detta också, vet en person som beklagade sig över att viss mat var dyr för en student, bland annat ost. Säger människan samtidigt som hon shoppar smink för över tusen kronor........det är inte lite motsägelsefullt eller?

CSN höjdes också för ett tag sedan, det var ingen stor höjning men ändå en höjning. Ändå hörs inga tacksamma kommentarer utan bara ändå mer gnäll. Någon menade att julklappar och presenter(!) ska ingå i CSN´s budget...what?! CSN är lik socialen i det fallet att CSN också räknar ut vad som _krävs_ för att kunna överleva. För att överleva behövs ett boende, mat, ja..alltså det allra nödvändigaste. Sedan när blir en present/julklapp viktig för ens överlevnad? Och ja, det klart det är trist att t.e.x inte kunna ge vänner och bekanta presenter/julklappar, men vet ens närhet om att man pluggar och har det därmed knapert tror jag knappast de kräver att man ska hosta upp med presenter åt dem. Om de tror det är dem egoistiska och trångsynta...
Sedan har vi ett fakta till som gör att jag lessnat på gnället på CSN; det är alltså sjutusen man får från dem. Ingen stor summa men då ska man också  räkna med att det finns värre scenarion. Jag och min sambo levde på existensminium alldeles i början av vårt förhållande. Han jobbade på restaurang, det var få timmar och skitdåligt betalt. Och jag praktiserade på usla praktker via AMS och fick ut två tusen per månad. Sammanlagt hade vi runt sjutusen att leva på. Två stycken, två magar att mätta, ett boende som ska betalas och därtill några räkningar. Man är fan dummare än tåget om man tror att vi hade det "bra ställt" Knappast. Under dessa nära två år, shoppade jag aldrig något till mig själv, alla pengar gick till viktiga saker såsom maten, räkningarna. Två stycken levde alltså på vad EN student ensam gör idag..och ändå har somliga mage att gnälla. "Bara en tusenlapp kvar efter räkningar" hördes härom dagen. Jaha....skulle jag o Thomas haft mer kvar eller`? Vi hade, om inte räkningar var för höga, kanske 500 eller 1000 kvar att leva på. Så vad gör det sååå mycket svårare för en ENSAM student att leva på den summan?!

Sedan tycker jag att om man är missnöjd med CSN å-så-snåla bidrag/lån så kan man väl åtminstone försöka påverka situationen till det bättre? Tycker jag att något suger getpung, så försöker jag väl förbättra det? Jag kan inte bara sitta på röven och gnälla, samma resonemang drev mig för två år sedan då jag knappt hade någon inkomst alls. Man måste försöka reda upp runt sig själv, man kan inte förvänta sig att andra ska göra något för en! Hade det inte varit för alla miljontals samtal, brev,etc så hade jag aldrig fått praktiker, jobb etc. På Carlia sa de först nej, eller ville jag skulle skicka brev först. Jag gjorde det, men hade en stark känsla av det brevet "kommer nog bort". Så jag ringde och gjorde en "deal" med chefen; praktisera en månad, sedan anställning (om jag skött mig såklart). Det gick vägen. Och jag har många ggr tänkt att jag knappast fått jobbet om jag inte varit så drivande. Och det är där jag retar mig, på mångas lojhet. Hört dumma kommentarer som "nä, vill inte stå i affär, orka vara trevlig en hel dag" eller "nä, städa gillar jag inte ens att göra hemma" Nejnej, men jobben ger pengar iaf!

Så, jag vill inte höra mer dumheter som att jag "vill" avveckla CSNs studiemedel,för det är nämligen inte något jag ens nämnt. Och jag råkar tycka att det är bra att Sverige har något såpass förmånligt som CSN....
Adjö!

Kommentarer
Postat av: heil hitler

ein volk ein fürher

siegh heil

2006-12-14 @ 18:21:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback