Men gör något!!

Ni kanske minns artikeln häromdagen att en tjej vid namn Michaela tagit livet av sig? För att få slippa plågoandarna, mobbarna som vägrade lämna henne ifred. Mamman var upprörd såklart och berättade att de försökt få skolan att agera, men nejdå. Omöjligt.
Jag blir så himla arg när jag hör sådant här, eftersom man själv varit utsatt. Inte så att man blev slagen eller förföljd via mobiler, internet...etc. Men man blev utfryst, betraktad som något väldigt konstigt och onormalt.
Och som vanligt vägrar skolan att göra något. Skälen verkar aldrig ta slut ...ena dummare argumentet efter det andra. Läs bara den här
artikeln. Till mig lät det "Det finns inget konkret att gå på" sa studiorektorn som mycket väl kände till den terrorisering jag utsattes för. Men valde att blunda för det.

Hur många mer ungdomar ska behöva ta livet av sig, innan skolorna börjar ta sig kragen och göra något allt? Släng ut dem som mobbar eller ge dem straff. Det är inte den mobbade som ska behöva vika hädan, det är idioterna som förpestar vederbörandes tillvaro.
När jag gick i ettan på gymnasiet fick vi i uppgift att hålla tal. Jag valde att tala mot mobbning, hade tagit fram artiklar och allting. Både dem som lyssnade och läraren blev alldeles stumma av mitt tal. De hade inte väntat sig så mycket krut och ilska från min sida.
Men det är precis det som kommer upp i mig, då man pratar om mobbning i skolorna.

Jag tror faktiskt människor är dåligt upplysta om hur mycket mobbning kan påverka en människa. Man kan få saboterat självförtroende för resten av livet. Fatta att det är MÄNNISKOR det handlar om. So what om någon råkar väga mycket? So what om någon har sneda tänder eller annan dialekt?
Jag vet att egentligen är det mobbarna som har problem, det är ni som är vidriga mot era medmänniskor  som har det största problemet. Dvs; dålig självkänsla. Ni mår kasst och får en kick genom att trycka ned någon, på det sättet hävdar ni er själva och får en kick.
För mår man bra och har bra självkänsla så har man inget behov av att tracka folk i sin omgivning.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback