I natt jag drömde....

Drömde att jag fixade uppkörningen inatt, drömmen var väldigt verklig och jag blev alldeles överlycklig. Blev ganska besviken sedan när jag vaknade och insåg att jag bara drömt alltihop...! :/



Har fått lite sviter av midsommarhelgen, nämligen mängder av myggbett och en sabla förkyldning...




Jag tillhör sorten som iaf förr om åren fick förkyldningar i tid och otid...och jag har ändå lärt mig hur jag ska hantera snorandet:

Först av allt; drick! Jag bälgar i mig säkert fem koppar honungsvatten (varmt) och dricker mängder av vanligt vatten. Delvis behöver kroppen vätska, men jag upplever också att snuvan lindras. Tycker nästan kroppen "spolas" ren från bakterier och skit.

Underskatta inte naturläkemedel! Visserligen klarar jag inte av Enchinagard (stavas det så...?), den med röd solhatt som ingrediens, blotta lukten från den ger mig kväljningar. Införskaffa däremot Kanjang, finns på hälsokosten. Smakar kanske inte mumma, men å andra sidan går det iaf att svälja. Jag tar tre "supar" per dag. Och jag tycker besvären lindras, luftrören känns inte så snäva, snuvan lättare och halsen lenas lite.

Istället för att hosta halvt ihjäl sig; använd något hostdämpande och lösande. För mig funkar Bromhexin jättebra, finns i både tablettform och flytande. Tre ggr per dag ska Bromhexin intas.

Sedan finns några tips som inte gäller äta/dricka men som jag upptäckt är minst lika viktiga:

Vädra! Nog för att man inte ska sitta i drag, när man är förkyld. Men frisk luft är ofta underskattat, kroppen mår bra av att vistas i en miljö som inte är alltför kvav. Öppna ett fönster eller ta en tur på balkongen, det räcker!

Tvätta händer!
Självklarhet, egentligen. Men som många verkar missa, förkyldningar är luftburna virus som är rätt svåra att stoppa. Men att tvätta händer, byta ut handdukar och hålla rent runt sig, gör att den värsta smittospridningen hindras.

Byt näsduk/papper ofta! Vet folk som snyter sig i samma näsduk under rätt lång tid. Fel! Släng pappret så ofta som möjligt. Att gå runt med samma ökar bara bakterierna och förkyldningen kan bli ettrigare.

Undvik sol. Sådant gör att bakterier odlas och därmed blir förkyldningen långvarigare.

För att överhuvudtaget undvika förkyldningar så det bra att t..e.x ha håret helt torrt innan man går ut. Speciellt vintertid då det är minusgrader och frost! Att inte utsätta sig själv för drag är också viktigt.
Att inte bli kall om fötter, (vilket troligen är orsaken till min förkyldning....).  Många reflekterar inte över att man kanske avkyls. Själv bär jag alltid halsduk på vinter/höst tiderna, jag begriper inte folk som går helt öppna i halsen. Jag hade fått både förkyldning och frostskador.
Speciellt, undvika våta, kalla kläder. Om du varit tvungen att gå i ösregn hem och blivit dyngsur, av med kläder bums! Om inte annars blir kläderna kalla, och du blir avkyld på stört!

Hoppas detta kan hjälpa andra. Det är iaf mkt av detta som gjort att jag kurerat mig rätt snabbt ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback