Husfejden....

Debatten om hyresrätter och bostadsrätter har varit het denna vecka. Tycker folk verkar göra saker mer komplicerade än vad de är, egentligen. Jag menar, vill man inte bo i bostadsrätt, så fine..ingen tvingar ju en. Samma sak gäller hyresrätt. Det jag däremot retar mig på hyrorna. Många tror att t.e.x bostadsrätter har väldigt låg hyra. Visst, det beror ju såklart på hur många kvadratmeter det rör sig om. Men i många fall är hyrorna lika höga som på en hyresrätt.

Jag har bott i bägge delar. Fördelen med bostadsrätt är att man får friare händer med sin bostad. Man får tapetsera, bygga om, och bygga ut och ändra väldigt mkt, helt själv. Nackdelen är flera, först av allt kostar det en rejäl hacka att först köpa bostaden. Sedan ska man lik förbannat hala upp med ett par tusen var månad. Sedan så kan jag säga att just vårt hus var hopplöst för det kryllade av konservativa pensionärer som gnällde och gnydde.
 Tvättstugan, t.e.x, fick inte brukas på söndagar. (vad är det för jävla påfund, de flesta människor är lediga och har TID att tvätta just helgerna), sedan var tvättstugetiderna helt fucked up så det var omöjligt att få tider. Pensionärerna kunde boka en hel eftermiddag, bara för att tvätta några kallingar, eller ett par tröjor. (när en annan stod med en överfylld, vråltung tvättkorg...)
Sedan hade vi en kvinna i huset som envisades med att ha sin katt sittandes i entren. Väldigt smart, och hänsynsfullt mot allergiker, inte sant?

Min kille är jätteallergisk mot katter och när vi påtalade att katten antingen finge vara inne hos henne eller ute..så lackade hon ur och började käbbla om att vi minsann skulle tagit reda på om det bodde katter i huset innan vi flyttade in! Jaaa, just det det finns ingen lag som säger att man är skyldig att kolla om någon i huset har djur. Dessa djur ska nämligen hållas i just lägenheterna, inte uppehållas i allmänna utrymmen. Vad är för jävla idiot som på fullt allvar tror att sina djur ska vara i tvättstugor, entreer och gångar?! (ja..hon hade kattskrället i tvättstugan också).
 
Jag undrar hur hon hade reagerat om jag bundit en stor rottwailer eller lagt en boaorm i entren? Jag menar, mitt husdjur mår ju sååå dåligt av att vara instängt i lägenheten (hennes motivering till varför katten låg i entren). Vilken puckad kärring.
Så mina erfarenheter av att bo i bostadsrätt och förening är inte så värst god. Så särskilt mkt billigare var inte lägenheten heller, en etta för över tvåtusen, och som man innan dess hade lagt över 90 tusen på.

Nu, när vi flyttat till hyresrätt finner jag inte mkt att klaga på. Förutom tvättstugan, men det tror jag är återkommande problem. Gemensamma tvättstugor, finns det något som suger hårdare? Gnälliga pensionärer med sina enstaka kallsonger, sönderstressade mammor med skitiga barnkläder, och omöjligt att få tider, alternativt funkar inte maskinerna. Jag tycker den bästa investering vi gjort var en torktumlare och en tvättmaskin. Tänk att slippa bli irriterad över folk som inte städar efter sig, folk som inte håller tider, framför allt, slippa de kassa tork-möjligheterna! En torktumlare som låter som en tröskverk, ett torkrum som nästan är iskallt trots att fläkten står på.

En sak till gällande bostäder är också alla hutlösa hyror. Och nej, jag tycker inte att det är rimligt med hyra på nästan tre papp för en sketen etta. Som jag vet många betalar. Speciellt inte då inte elen ingår eller att tvättstugorna håller extremt låg standard. Som här, hyran här ligger på ca tretusen (en tvåa)..men för de där tretusen ska tvättstugan ingå. Jag fattar inte varför jag ska sitta och betala så mkt för en så usel tvättstuga. Är det för mkt begärt att grejerna ska fungera eller?
Nej, sänk hyror. Sluta bygg bostäder för miljonbelopp som ändå ingen (förutom borgliga och 40talister) kan bo i. Satsa på lyor för studenter, unga människor. Vet studenter som vänder kronorna för att ekonomin ska gå ihop. Hyran tar nästan allt av deras bidrag. Det är fan skandal.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback