Det är obegripligt...

En sak förstår jag inte, eller rättare sagt, jag har svårt att få det att gå ihop. Folks ekonomi. Och nej, såklart har jag egentligen inte med den att göra. Men jag vet människor som inte direkt har topp-jobb men ändå renoverar, reser, köper dyra kläder eller dyra möbler. Hur har folk råd? Vi har inte jätte dåligt ställt, men aldrig att vi skulle kunna åta oss t.e.x en lång utlandssemester varje år. När jag bodde hemma, hade jag hade det jättebra. Mamma o pappa hade det gott ställt, men aldrig att vi gjorde som t.e.x många andra barn gjorde med sina familjer; drog iväg till fjällen varje år, stack till Gran Canaria en eller flera ggr per år. Vi köpte heller inte nya bilar, köpte dyra möbler, alternativt renoverade huset.

Ärligt talat så häpnas jag över att folk har råd att resa som många faktiskt gör. När jag satt på bussen hem idag, så satt två killar i nedre tonåren bakom mig. De babblade om allt möjligt och helt plötsligt var dem inne på att de skulle resa iväg.
- Amen, vadå...ska ni också till Thailand? Min pappa har beställt resa dit nu, det blir tre veckor....
- Jaa, men vi stannar en månad där, vi ska resa runt och se olika platser
- Va? en månad, ähh..vad fan, varför kan inte vi också stanna en månad...?!

Och sådär löpte samtalet på. Jag satt där och tyckte det var ganska märkligt. Säg en familj i Sverige, ta två barn, så har man kanske hus, bil/bilar, lån och kanske några skulder. De flesta har iaf lån, vi har haft lån på 25 tusen..och jag o pappa hade lån på 50 tusen för insatsen. Hur har då folk råd att beställa långa resor till andra sidan jorden? Det måste röra sig om sparade pengar, alltså. Jag vet att ungefär två veckors vistelse i Thailand går på minst 14 tusen. Då vet jag inte heller vilka saker som ingår i priset, t.e.x transfer, boende, mat på flyg, försäkringar osv. Tänk då summan för en månad.....! Och med alla tillägg!! 

Jag vet inte, men ibland känns det fan som om folk trollar med knäna...för att få pengarna att räcka hela tiden. Nu vet jag inte säkert ännu, men det verkar som om vi lyckats hitta en bra resa. Måste prata med Thomas o så först ju......


*******
Jag blir tokig på grannen, de håller på o spelar "botten Anna" hela tiden...måste satt skivan på repeat eller något. :S Ja...suck....ibland suger verkligen tillvaron. Försöker ändå tänka som mamma en gång sa:
Så länge man får vara frisk, så är allt bra.....

Kommentarer
Postat av: Linda

Det är nog såna rika typer. Du vet, pappa tjänar 60 000 i månaden och mamma typ 40 000. Det är rätt vanligt numera. Man ska bara ha rätt jobb.

2006-07-11 @ 21:09:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback