Vem avgör?

Sedan jag en tid läst massa artiklar om vad t.e.x politiker tjänar. Eller andra högre tjänstemän/kvinnor så undrar jag; vem avgör någons lön? Är jag också den enda som anser att t.e.x städare och dagispersonal ska ha riktigt bra betalt? Liksom restuarang personal? Som städare sliter man ut kroppen oerhört, man får ömmande fötter, spruckna händer, ryggproblem och sträckta muskler. Men skitdåligt betalt. Varför? Jag tycker att ju tyngre och mer fysiskt påfrestande jobb man har så ska man få mer betalt.

Jag sliter gärna ut kroppen, men inte till vilket pris som helst. Skulle man t.e.x städa som en dåre en månad och få riktigt bra för det, då hade nog känns mer värt. Liksom "jaja, det var slitit som fan, men det gav valuta!" Och dagispersonal, de passar faktiskt folks barn. Deras löner är skrattretande, de tar hand om en annan människas unge! Ett annat liv. De snyter snoriga näsor, utsätter sig för massiv bacill attack, de ska ansvara så inte barnen kommer bort på rastgården eller på utflykter, de ska byta skitiga blöjor och ska nästan fungera som extra föräldrar. Och nästan inget betalt. Skandal.  Restuarang personal ska vi knappast prata om. Jag jobbade som diskare & städare, dvs lagade inte maten. Men gudarna ska veta att bara mitt jobb var ett helvete. Många långa timmar och ryggvärk som betalning, i stort sett. Och de flesta som jag känner tjänar uselt i den branschen.

Jag menar inte att politiker, landstingsmänniskor, kommunarbetare ..ja dem som kanske inte har fysiskt krävande jobb har det bättre. De är säkert slutkörda och har en späckad agenda som de ska hinna. Men att ge folk fallskärmar på flera miljoner är ett skämt såhär på 2000talet. Liksom många politiker är jävligt overpaid.

Jag struntar i hur mkt "lägre" status det är att städa, hur fan skulle samhället se ut ifall inga fanns som städade`?! folk svinar värre än någonsin och Sverige hade liknat en rutten soptipp om ingen städade upp röran. Men jag antar att åsikten kommer sitta i tills jorden går under lr någe, för det är inte vad du GÖR som är viktigt idag, utan vad du ÄR. Fy fan!

**************
Jahapp, ytterligare en helg som passerat. Bläurk...det är regnväder värre än någonsin här på västkusten. Kanske likadant i hela landet? Hur som helst har regnet bara vräkt ned i flera dagar.

Och igår åkte Emma till Thailand. Damn it, I will miss you so much!! =( Det känns faktiskt riktigt surt att vara kvar i tråk-Sverige när hon gladjar omkring i 30gradig värme och bara lever livet.
Får försöka trösta mig med att jag faktiskt får min beskärda del i januari. ;)

Har skrivit färdigt psykologin idag, har också bestämt vad fördjupningsarbetet ska handla om; Depression. Oerhört passande såhär års......
Och jag behöver bara fem ifyllda enkäter till så kan jag slutföra samhällsuppsatsen. Den har varit en rysare och jag börjar äntligen se ett slut på den. Få se nu
Färdig med ena svenska recensionen
Färdig med religionskursen
Färdig med psykologi A
Färdig med projektarbete (ska printa ut sammanfattningen
)
Återstår:
roman-analys klassiker, svenskan
arbete, psykologi
arbete, samhäll
författare jorden-runt, svenska

Nå, detta ska väl gå att fixa ihop.. önskar bara att  jag hade mer energi!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback