Speedad

Japp, motivationen är på topp. Idag fixade jag psykologiboken, imorrn är det svenskan och religionen. Måste tyvärr betala ett litet helsicke som inte kom med bland de övriga räkningarna förut. Men, jag orkar inte bli deppig. Det lönar sig verkligen inte.

Fick hem mitt röstkort idag. Jahapp. Jag vet som sagt inte vad för parti det blir som får min röst. Tycker alla har något negativt. Är det inte höjning av bensinpris/skatt så är det buggning och store-bror-samhälle. Kan man inte få skapa ett eget parti? Skulle jag skapa ett eget parti skulle dessa saker betonas;

Vård: Man måste kunna få räkna med att kunna få den vård som krävs då man blir sjuk, t.e.x så måste akut-mottagningarna blir mer effektiva. Att sitta med smärta i mer än 6 timmar är absurt.  Vårdköer måste också minskas, man ska inte behöva vänta i all evighet på en operation. Alltså måste fler människor in, läkare, sköterskor etc

Äldrevård: När jag(och alla andra) blir gamla och skröpliga så måste vi kunna räkna med att bli omhändertagna, respekterade och prioriterade. Samma sak här alltså; fler människor

Skola/Dagis; Engagerade lärare, jag somnar iaf när en lärare är helt frånvarande. Sedan så ska dem som mobbar flyttas på, inte tvärtom. Låt elever tar mer ansvar, då lär man sig att man måste vara självständig och att inget kommer gratis.
Höj CSN.

Vägar och bilar; Bygg ut, fixa ringleder kring de största städerna, sätt upp fler viltstängsel och stäng av gator i stan så det blir gågator. På så vis kolliderar inte fotgängare och bilister på samma sätt. Sänk bensinpriserna. Folk i glesbygd utan möjlighet till pendling måste kunna få ta sig till sina jobb utan att bli ruinerade. Inför hellre bioetanol-bilar.

Jobb; Ta tillbaka lärlingsmöjligheterna, så folk slipper vara fullfjädrade då de kommer till en arbetsplats. Man måste få en rättvis chans att lära sig. Mer praktikmöjligheter. Learning by doing är jättebra.
Förändra även villkoren för ersättning från akassa och socialbidrag, man kan inte kallt räkna med att 18-19åringar  (utan jobb eller studier) har möjlighet att bli försörjda helt från sina föräldrar. 
 

Det finns säkert tusentals andra punkter man kan förändra...men detta känns mest viktigt för mig.
Borde fixa med annat nu, bland annat ta itu med psykologin och sedan börja fixa maten.





*************'
Nej! nu får det räcka! Suttit och pluggat i stort sett i flera timmar. Har gjort psykologin, den var faktiskt svårare än jag trott. Tyckte frågeställningarna man skulle göra var rätt jobbiga. Har inte skrivit ut pappret ifall jag ändrar mig.
Sedan har jag plockat ner tre artiklar pga samhällen. Tänkt printa ut dem ifrån vår stationära, för det går inte att skriva ut från den bärbara(?)...och sedan börja gå igenom artiklarna.
Det är oerhört irriterande att vara extremt motiverad och sedan blir det liksom kortslutning i roten. Man blir helt tom på idéer :(

//A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback