Nu ska vi prata

Idag köpte jag en tidning, i den fanns bland annat 15 saker som provocerar. Bland annat fanns "bli mobillös" "hata barn" "dumpa tv;n" osv. Dock hade de glömt en punkt; feminism. Folk provoceras något oerhört av det. Jag fattar inte varför. Okej, det finns människor inom ROKS o andra ställen som påstår att män är djur osv.
De människorna vet uppenbarligen inte betydelsen av feminism, för begriper man den. Dvs slutar lyssna på bittra idioter och istället kollar upp fakta, så borde alla rimligen kalla sig feminister.
Skäl till varför?
Ja, vet inte vad ni andra anser, men jag tycker det är himla trevligt med jämnställdhet, lika löner och villkor. Liksom att avveckla könsroller, varför ska man sätta folk i fack utefter sina kön?! Och kom inte och säg "nämen det gör ingen" för jag har flertal exempel att köra i halsen på er.

T,e,x så har folk ständigt förväntningar på en, som baseras på ens kön. En kille på mitt högstadium ägnade sig hellre åt dans. Medan nästan alla andra killar utövade fotboll, eller något annat som klassas som "grabbigt". Den här dans-killen blev allas mobbningsobjekt och kallades "fjolla" och "bög". Allt pga av hans brinnande intresse för dansen!
Sedan har vi tjejer som hellre sysslar med dataspel, datorer, bilar osv..de klassas och stämplas som "pojkflickor". Och detta är bara ett exempel av alla i högen.
Samhället har förväntningar på hur vi ska uppträda, ha för intressen osv utefter våra kön. Sett det så många ggr nu.

Och jag begriper inte hur man bara acceptera sådant. Vad jag har för intressen har inte ett skit med mitt kön att göra. En sak hade varit ifall man visste med hundra procents visshet att ALLA tjejer världen över sysslade med t.e.x smink..men nu är det inte så. Finns massvis med tjejer med motsatt intresse och ändå skolas dem in i könsrollen för hur kvinnor bör vara, se ut och bete sig. Samma sak gäller för killarna.

Men folk verkar inte orka ta reda på fakta, utan sväljer galna "män är djur"-personernas talan och vips, så är varenda feminist manshatare och galen! Vet många som sagt; "Va, är du feminist....? men du sminkar dig och gillar killar osv" Öhh, ja,,,,jag gillar smink skitmycket och killar är underbara, iaf somliga av dem. Enda jag är ute efter är rättvisa och avvecklande av könsroller.
Så hemsk är jag. *ironi*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback