Eh? Va?

Jag sitter o spånar igenom lite sajter på internet och får se en artikel som handlar om en mamma o hennes 4 barn som "tvingas stanna hemma i sommar". Det framgår att de har det väldigt svårt, "det blir en sommar på gården", heter det. Överallt kryllar det nu, i sommar, av historier där ungar får stanna hemma över sommaren. Jag kan inte låta bli att undra över vad det är frågan om?! När jag växte upp bodde jag visserligen med två föräldrar....båda arbetandes osv. Men aldrig att vi åkte på några semestrar eller storslagna utflykter om somrarna..? Det vi gjorde var att äta ute, alla mål intogs i trädgården. Vi kunde iofs åka båt men det var en båt som min pappa köpt, dvs jobbat ihop pengar till. Så att åka ut o bada kostade oss inte så mkt. Jag minns att jag rände i skogarna hemmavid och byggde kojor, gjorde fördämningar i bäcken, lekte med grannungarna and thats it liksom. Det var inte först när jag o min bror blev riktigt stora som mamma o pappa bekostade sig nån resa. O då var det ett sparande till dessa..som när de båda fyllde 50...osv.

Vad vill jag ha sagt? Jo, det är faktiskt inget unikt eller "fattigt" med att vara hemma under sommaren. Ganska normalt skulle jag hellre påstå. Mina klasskompisar drog på flashiga resor till Kanarieöarna, Disneyland, Egypten osv. O vet ni vad? Det finns en tidning där folk som har kronofogden efter sig hamnar, min pappa var prenumerant o föräldrarna till dessa ungar stod med där. Vecka efter vecka....såå summan av den kardemumman var att dessa föräldrar levde som kungar trots att de var skuldsatta över öronen. Mina föräldrar har slitit och sparat hela deras gemensamma liv....de "lät" oss "stackars" barn vara hemma om somrarna för att de inte ville vara som de andra päronen o LÅNA pengar till en sketen SEMESTER. O vet ni vad; jag hade inte det minsta ont av det. O vägrar tro att barn "förstörs" av att "bara vara hemma" under en sommar.

Herregud, det sitter ungar o svälter i Afrika mitt ute i vischan, det sitter undernärda ungar o trycker i iskalla tält o Pakistan...o vad skrivs det om i Sverige? Jo, att barn får vara hemma på sommaren. De har mat, tak över huvudet, men de måste vara hemma över sommaren. Fy fan alltså..vi måste nog starta en insamling!

Kul också att den här mamman ville åka till Thailand....ehhh..det har inte ens jag o Thomas råd med..o då har vi inga barn att försörja o båda har inkomst.

Överlag ska folk gnälla så jävla mkt. Jag blev faktiskt skitirriterad när jag får veta att X har så o så lite pengar.. X säger sig behöva jobb för att få ihop pengar, o när X får en chans till att jobba ihop mer pengar heter det att X inte vill. För det är för många dagar...o vi snackar inte ens fem dagar här nu!...Ehh..hallååå?!

Trött jag blir!! Jag skulle varit ledig idag o imorrn...men en vårdcentral hörde av sig o ville ha hjälp. Såklart jag ställer upp då! Jag får mer pengar, mer erfarenhet, får öva mer .....win to win situation. Folk får gärna vara utan jobb, tacka nej till jobb etc för min del..men kom fan inte o klaga sen då!!

Kommentarer
Postat av: Anette

Ja, vill man göra nåt får man väl spara som alla andra? :S Min mamma har vart ensamstående men vi har ändå alltid kunnat göra nåt på sommaren nån enstaka vecka, dock inte utomlands men i Sverige, och det duger väl gott det. Men det är ju för att hon är förutseende och sparar hela året... Annars får man väl bara finna sig i sin situation... och jag är också hellre hemma än skuldsatt. ;)

2009-07-30 @ 08:41:59
Postat av: Annika aka Channy

Ja? För att nå mål så måste man ju offra lite också,...sen när kommer nåt helt gratis liksom? :S Mår illa av den här sortens mentalitet när folk verkar tro, mer lr mindre, att det är nån jäkla "rättighet" att åka till flotta solmål eller köpa märkeskläder åt ungarna! Sen är det väl helt logiskt att ju större familj desto dyrare blir det....fast folk verkar också tycka att de ska få skaffa hur stor familj som helst o sen glida som på en räkmackor genom livet. Wake up, säger jag bara ;)

2009-07-30 @ 13:11:03
Postat av: xiaoxin

Men det är ju för att hon är förutseende och sparar hela året... Annars får man väl bara finna sig i sin situation...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback